|
Blomstertanten
19-05-2008, 07:26
Det pågår en strid om klordoppad kyckling i EU. Eu-kommissionen har lovat USA att föreslå att importförbudet inom EU tas bort. Sverige med flera andra EU-länder är skeptiska. Förbudet mot metoden att klordoppa kyckling ,för att få bort salmonella och andra bakterier, har funnits sedan 1997 men föreslås nu alltså bli allmänt tillåten i EU. Men vem sjutton vill äta den kycklingen ? Hur nyttigt är det med klor i maten ? Frågan är om man inte hellre vill ha salmonella eller campbylobakter om man måste välja ! Och jag lovar , campbylobakter är inte trevligt att få !!!
Orsaken till att EU ev måste tillåta klordoppad kyckling är att man inte kan bevisa att det är hälsofarligt. Men det öppnar ju samtidigt upp för andra metoder som t ex strålning, som inte heller är häslofarligt men som inte konsumenterna vill ha. Och börjar man importera klordoppad kyckling så kommer man mycket snart att göra det i Europa också, det är ju mycket billigare än att försöka hålla Salmonella och Campylobacter borta från broilerfabrikerna.
Blomstertanten
19-05-2008, 07:56
CITAT (KURT @ 19-05-2008, 08:51)  Orsaken till att EU ev måste tillåta klordoppad kyckling är att man inte kan bevisa att det är hälsofarligt. Men det öppnar ju samtidigt upp för andra metoder som t ex strålning, som inte heller är häslofarligt men som inte konsumenterna vill ha. Och börjar man importera klordoppad kyckling så kommer man mycket snart att göra det i Europa också, det är ju mycket billigare än att försöka hålla Salmonella och Campylobacter borta från broilerfabrikerna. Man kan ju inte resonera så , tycker jag. Att allt som inte är bevisat hälsofarligt ska vara tillåtet !!! Det borde ju vara tvärtom , att man måste bevisa att det inte är hälsofarligt innan sådana metoder är tillåtna.
Rapchic
19-05-2008, 08:07
CITAT (Blomstertanten @ 19-05-2008, 08:56)  Men det vet väl alla att klor är hälsofarligt att förtära ! Dessutom är det ju inte bra för miljön ! det är billigare, det är därför. det är billigare att doppa en död kyckling i klor än att låta dom växa upp på ett sätt som förhindrar salmonella tex... antagligen kommer det vara typ storhushåll (skolor) och liknande som kommer köpa dom
Aqvakul
19-05-2008, 08:30
Tvi vale!
Limeblossom
19-05-2008, 08:40
Just det, så skriv på Camillas matupprop!!! Eller heter det matuppror? Hmm....  minns inte.....men sök på Camilla Sparring så kommer ni dit.
CITAT (Rapchic @ 19-05-2008, 09:07)  det är billigare, det är därför. det är billigare att doppa en död kyckling i klor än att låta dom växa upp på ett sätt som förhindrar salmonella tex... antagligen kommer det vara typ storhushåll (skolor) och liknande som kommer köpa dom Problemet är väl att vi inte kommer att veta vilka som är doppade i klor. Precis som med strålad mat eller gen-mat, så vet vi inte vilken mat som är vilken. Tillverkaren/frossisten kan inte tvingas till att informera om det.
Sussie F-Flower
19-05-2008, 09:06
Men Herregud, jag visste inte ens att en sådan metod tillämpades. Har aldrig hört talas om detta! Undrar hur det går till? Om kycklingen är smittad med någon av dessa bakterier kanske de kan ta sig in i själva köttet också....? Ska dom injicera klor då också, eller....??? Båda trivs väl bäst i tarmen men kan ju överleva i andra livsmedel också. Låter hur sjukt som helst! Tror att den där doppningen kan resultera i att hanteringen blir slarvigare av de döda kycklingarna, då personal som hanterar kan tänka att nu blir det inga bakterier, och så slängs kycklingarna både här och där... Bakterierna i sig är väl inte så farliga, de dör vid en upphettning av minst 70-72 grader. Det är ju värre med toxinerna de bildar. De dör inte vid upphettning. (Visste ni att det räcker med "ett snapsglas" rent Clostridium botulinum-toxin för att döda hela Sveriges befolkning?) Nä, jag tror jag ska kolla om jag kan ha lite höns själv.  Och en gris... Och ett stort grönsaksland... Känns lite som om det är "Back to basic" som gäller.
År 1988 var det ett helsikes liv, för att man upptäckte att kycklingkött hade campylobacter i sig. Då klorbehandlades kycklingen i sverige! Märkte ni ngt i smaken då? Nu har folk lärt sig att göra rent redskapen och att steka kycklingen ordentligt. Någon salmonella har vi ju inte heller (om vi inte får in den via EU-framställda foder) så det är klart att kloret har ju inte längre något syfte, i alla fall inte hos oss. Men innan man förbjuder "badet" i hela EU, så bör nog vissa producenter lära sig mer om husdjurshygien och annat (Vilket vi svenskar haft i lagstiftning i över 60år), så bakteriesjukdomarna hålls på rätt sida om produktionen.
Rapchic
19-05-2008, 09:20
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1205315.svdvar ett tag sen jag läste denna men som jag förstår det ska dom åtminstonde märka den
Märkningar i all ära, men de syns ju ofta bara om man är ute i butik och letar efter dem, med liten stil nånstans på baksidan. Vi kommer inte att få se "klordoppad kyckling" på skolmatsalarnas menyer, även om det givetvis är i skolor etc de kommer att bli vanligast. Precis som med irländskt nötkött, det har i många år serverats i skolorna - även när det duggat in fall av galna ko-sjukan. Behöver jag säga att samma företag som levererar till många skolor också levererar till Riksdagen - som såklart bara fick svenskt kött.
Man tycker att matbeställarna borde få samma mat som kunderna. Dvs, det som duger åt skolbarnen borde också duga åt politikerna. Det som duger på ålderdomshemmen borde såklart serveras även Fredrik Reinfeldt.
Med förbättrad hygieniskt kunnande, bättre och snabbare logistik, bättre kylsystem, den ena tekniska förbättringen efter den andra, så borde vi idag behöva MINDRE av klordoppning, bestrålning, överdriven värmebehandling, etc, men icke. Maten ska ligga där i veckor i butiken, smak och näring ska förtvina, det viktiga är att det inte ruttnar eller möglar verkar det som.
netaave
19-05-2008, 10:30
All vit fisk som säljs fryst då, är den också klordoppad? För ingen fisk du köper direkt i fiskaffären är ju så vit, torsk t.ex. har ju en rosa ton.
Piccante
19-05-2008, 11:04
CITAT (MariaS @ 19-05-2008, 10:15)  År 1988 var det ett helsikes liv, för att man upptäckte att kycklingkött hade campylobacter i sig. Då klorbehandlades kycklingen i sverige! Märkte ni ngt i smaken då? Nu har folk lärt sig att göra rent redskapen och att steka kycklingen ordentligt. Någon salmonella har vi ju inte heller (om vi inte får in den via EU-framställda foder) så det är klart att kloret har ju inte längre något syfte, i alla fall inte hos oss. Men innan man förbjuder "badet" i hela EU, så bör nog vissa producenter lära sig mer om husdjurshygien och annat (Vilket vi svenskar haft i lagstiftning i över 60år), så bakteriesjukdomarna hålls på rätt sida om produktionen. Det är ju tyvärr det de vill slippa. Kan man få stråla mat radioaktivt, doppa i klor och göra vet inte vad så döljer man att man under produktionen inte tog den minsta hänsyn till hygien och djurhälsa. Dessa metoder handlar mycket lite om att göra det säkrare för konsumenten bara göra det lättare för de som producerar utan ansvar.
Rapchic
20-05-2008, 09:06
CITAT (netaave @ 19-05-2008, 11:30)  All vit fisk som säljs fryst då, är den också klordoppad? För ingen fisk du köper direkt i fiskaffären är ju så vit, torsk t.ex. har ju en rosa ton. men det finns ju fisk som är vit... kanske är den odlad på ett annat sätt tex det är ju färgskillnad mellam eko lax och vanlig?
Thomas Wahlqvist
20-05-2008, 09:20
Jag har köpt den där Hajmalen, tydligen en odlad sötvattenfisk från Vietnam eller China. Jag kan garantera att den smakade klor, verkligen obehaglig smak. Men då har jag alldeles särskilt känsliga smaklökar o näsa.
Kanske bäst att den klordoppas, tänk er en fiskfabrik i djungeln och 45 graders värme :-) Kanske några insekter mm blä.
Myosotis
20-05-2008, 12:46
 vilken tur att man är vegetarian...
Aqvakul
20-05-2008, 13:35
CITAT (Myosotis @ 20-05-2008, 13:46)   vilken tur att man är vegetarian... "matsnusket" gäller tyvärr inte bara animalier.......
Piccante
20-05-2008, 14:39
CITAT (Pirum @ 19-05-2008, 11:02)  Man tycker att matbeställarna borde få samma mat som kunderna. Dvs, det som duger åt skolbarnen borde också duga åt politikerna. Det som duger på ålderdomshemmen borde såklart serveras även Fredrik Reinfeldt. I princip håller jag med dig men de verksamheter du beskriver är kommunen huvudman för och inte Reinfeldt. Även om Reinfeldt är högste chef så sitter det ett och annat socialdemokratiskt kommunalråd i kommuner där man serverar billig tråkig skolmat. Låt utbildningsnämnden äta med skolbarnen efter varje sammanträde!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|