Full version: Föröka rhododendron
Carolin
Hej
Jag har köpt ett gammalt hus med en jättestor vit rhododendron. Den blommar tidigare än andra och knopparna är rosa men blomma är helt vit när den slår ut. Vad kan det vara för sort?

Damen som sålde huset vill ha med sig en del av busken. Hur kan vi göra för att dela den?
Går det att ta en gren och stoppa i jorden eller ska vi dela roten.
Klarar sig busken om vi delar roten?
Jag vill inte att den ska dö för det är en gammal sort som tydligen var mycket värdefull för damen.
Vilken tid är det lämpligt att göra detta?
Eva i Höga
Hoppas du får svar här för jag tänker föröka några rododendron men vet inte riktigt hur jag gör och vilken tidpunkt som är bäst.
Lena i Torslanda
Säkerligen en Cunningham White.
Du kan aldrig inte dela en Rhododendron (precis som du inte kan dela ett träd) däremot sticklingföröka med dm-långa sticklingar som du tar på hösten och sätter i ren fuktig torv.. Man kan också göra en avläggare men det tar några år. Böj ner en gren som liggar nära marken. Skrapa lite på barken där den ska ligga mot jord. Täck den delen med jord och lägg en sten över så den håller sig på plats. Efter 2 år brukar det gå att ta bort den och plantera på annan plats.
Eva i Höga
Tack Lena, för svar. Vet att man inte kan dela en rododendron men sticklingsförökning vill jag göra. Hur förvarar man sticklingen i torv under vintern? Ska krukan stå utomhus?
Maria på Valen
Tanter kan vara ganska besvärliga?
Det enklaste sättet för tanten att få en vacker Cunningham White som kan mäta sig med den som hon hade vid sitt hus, är att köpa ett praktigt exemplar i butiken.
Det kostar bara några hundralappar om man vill ha en stor. Drygt en hundralapp om man vill ha en ny och liten. Och man riskerar då inte att förstöra den vackra som står nu. Inte heller behöver hon vänta en liten evighet på att sticklingar ska ta sig, växa och sätta blom.

Lena i Torslanda
CITAT (Eva i Höga @ 19-05-2008, 11:01) *
Tack Lena, för svar. Vet att man inte kan dela en rododendron men sticklingsförökning vill jag göra. Hur förvarar man sticklingen i torv under vintern? Ska krukan stå utomhus?

Hej Eva
Det angående delningen var svar till Carolin.
När jag sticklingförökar Rhododndron så tar jag årsskott som blivit lite förvedade, lämplig tid aug/sept. Beroende på sort så blir de givetvis olika långa. Småbladiga ca 10 cm storbladiga 15 cm. Ta bort blad från 2/3 av skottet. Skrapa av barken mkt försiktigt på en sida av nederdelen, då ildas det nya rötter lättare. Stick ner sticklingen i fuktig ren torv blandad med perlit så att minst hälvten är under jord. Trä en plastpåse över och ställ ljust i ca 20 grader. Jag har sticklingarna inne ända till kommande vår. Lufta krukorna då och då och se till att de inte torkar ut.
Fågelvägen
Det kan också vara en Rh. catawbiense 'Alba'. Jag tror de i allmänhet blir högre än Cunningham's White. Bladen ser lite olika ut.
Carolin
Tack så jättemycket för snabba svar. Jag ska testa att ta en gren och stoppa i torv till hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon