Jag har haft trädgård och kompost i ett år och nu börjat fundera lite kring behovet av gödsel (jag brukar köpa ko och hönsgödsel och får ibland någon säck hästgödsle av en vän) om man komposterar hushålls- och trädgårdsavfall. Jag har en komposttunna (snurrande) för kompostering av hushållsavfall (blir en del för fyra personer) och efterkomposterar detta tillsammans med gräsklipp, rens från köksträdgården etc. Detta använder jag att jordförbättra med löpande i rabatter och i odlingar. Nu är frågan om man behöver gödsel, eller om det räcker med kompostjorden?
Ingrid på Västkusten
21-08-2003, 10:09
Jod å det gör man av den enkla orsaken att man kan aldrig få nog!
Skratt!
Näää - egna komposten räcker ingen stans tycker jag. Och man vet aldrig vad det är i den helelr - näringsmässigt. Så jag kör lite häst å ko och höns med.
Och s kan man ta MYCKET av allting.
Hälsar Ingrid
Jag kör lite av varje också, men gjorde ett ofrivilligt experiment förra året som egentligen berättar att matkomposten (iallalfall det årets) var det bästa.
Fyllde igen en brant på tomten med löv, och hällde sedan brunnen matkompost och sand i branten. Ett par hinkar aska blandade jag ut i översta lagret också. Fick för många tomatplantor och satte ned några där och de flesta övriga i krav-märkt påsjord som utblandades med kogödsel och lite löv.
De som växte i kompost + sand och lite aska med underlag av löv, totalt 1 meter djupt, växte klart bättre och gav fler tomater än de jag satt i annan jord. Solrosorna blev över 3 meter höga och fick stjälkar som inte gick att greppa runt med handen.
En annan skillnad än jordtypen var att de övriga tomaterna stod på 70 cm djup jord, utan löv underst. Vad som beror på vad vet jag inte, men det var ett gott betyg åt komposten ändå.
Tack för svar!
En annan undring, hur är den egna kompostjorden i förhållande till jordsäckarna i handeln, jag skulle tro att den är mycket bättre, någon som vet?
Ingrid på Västkusten
21-08-2003, 13:03
Ajabaja Mi inte 'svära' - *skratt* ... det som säljs i handeln är itne jord även om man enligt EUs definitoner får tyvärr kalla det jord. Det är torv - inte jord.
Ett billigt enkelt alternativ när jord som produceras inte räcker till för dem som vill köpa. Tyvärr får det säljas som jord. T
Det Du har i Din kompost är det svarta guldet. Vårda det väl :-))
Äkta mullrik jord- - the REAL THING!
Kan itne jämföras!!!
Glada hälsningar ifårn Ingrid
OJ?
Det visste jag inte om jordpåsarna, det står ju på dem att de är så bra med näring och gödsel och allt......... Vad är det som gör att de INTE är så bra, egentligen? Nu blev jag riktigt nyfiken! Det är nämligen så att i vår bostadsrättsförening så har alla husen en komposttunna och styrelsen propagerar för använding av denna, av miljöskäl och av kostnadsskäl; det är dyrt med sophämtning! En av mina grannar är förfärad och äcklad av komposterandet och säger att hon föredrar jord i påse, då slipper man ju förstenade bananskal hela äggskal i rabatten, för "det kan ju aldrig vara bra för växterna".... Kanske kan man dementera detta efter det här!?
När vi flyttade in i huset hade komposten stått utan att bli tömd eller påfylld ett bra tag i ett av facken (tunnan har två fack). Då jag tömde det var det REN jord, alltså riktigt ren svart jord som luktade gott! Jag blev helt häpen då "jorden" man annars tömmer ur inte har brunnit klart utan måste efterkomposteras i annat kärl. Det brukar jag dock använda innan det blivit så fin jord som det här var. Det var så häftigt att se hur det faktiskt blir till så fin jord!
Ingrid på Västkusten
21-08-2003, 15:56
Todeloo,
Torv som fraktas hit och dit i miljövidriga transporter, torvmossor är itne en förnybar resurs inom en kort tid tyvärr har vi så mkt av dem :-( och undersökningar visar att brytning av torv gör så att mera sumpgas släpps ut som ju faktiskt inte alls är bra för miljön och ozonet.
Be henne läsa innehållsförteckningen på en psåe - det är TORV . Komposten är ju JORD. Bananskal är ljuvligt! Men itne förstenas den - riktig kompost är allt förmultnad svart och mullig. Kalla det för den Goda Jorden!
Och förklara att torv klumpar ihop sig och kväver krukväxternas jord, är artificellt berikad med näringsämenn och kalk. Och genom att köpa jord deltager hon inte i kretslöoppet.
Nu lät det hemskt va? Man kan itne 'frälsa' alla - säg med ett skratt att Du gärna använder hennes kvota med. När man bor i lägenhet så är ju det lättare kanske att köpa en fluglarvsinfekterad torvpåse. Fråga henne om hon har svarta sm flugor hemma---- det ärifrån infekterad torvjord. Läs också Virgos fantastiska inlägg på Gamla Forumet samt även här när han begär mera info och förklaringar ifårn de sk jordtillverkarna omd eras påserier.
Så gjorde man förr - kompostering-- då är Din granne nog superäcklad av Åke Truedsson på Gröna Rum som gräver ner allting direkt (okomposterat) i sina bäddar och skördar de härligaste ting.
Torv är bra ute i mossor. Och att odla köttätande växter i och rhododendron etc. Och varför smakar holländarnas grönsaker vatten eller ingenting? Konstgödning torv och fiberglas - det är vad de odlar i och tonvis med konstgödning.
Ingrid
Gossen Ruda
21-08-2003, 17:58
Protesterar lite lätt. Kompost är väl inte jord utan jordförbättringsmedel? Fast om man slänger jordkokor i komposten kommer det givetvis ut jord också. Men naturligtvis är det bättre än torvjorden i påsarna. Själv har jag ibland problem att bli av med komposten på landet. Brukar bli drygt en kubikmeter per år.
Jo, men nog måste väl kompost vara jord.........?
Jag komposterar familjens allt komposterbara material från hushållet (exklusive toalettinnehåll) tillsammans med inte alltför grov kompost från trädgården. I komposttunnan som jag beskriver tidigare, när den stått tillräckligt länge, så var det den finaste jorden, kolsvart mylla som doftade skog.... Kanske beror på hur man definierar jord, vad ÄR jord, egentligen??? Vad är färdig kompost, om inte jord....?
Gossen Ruda
21-08-2003, 19:26
Av jord är du kommen och bla bla.... Visst är det en definitionssak. Mitt lexikon skriver: Geologisk term, de lösa avlagringarna av organiskt eller oorganiskt ursprung som vilar på den fasta berggrunden. Vilket bara förklarar lite. Faktum är att allt som inte är berg är jord då, även torv.
Det jag kallar jord är till största delen mineraljord med inblandning av organiskt material. En kompost som bara får organiskt material blir också helorganisk och försvinner på lång sikt när allt är nedbrutet. Men det är ett svårt ämne.
Ingrid på Västkusten
21-08-2003, 20:17
Mull kanske vore ett bättre ord. Fast min kompost är mera jord än vad torven är :-)
och jag har faktiskt jord i mi kompost - ibland har jag hemska jordrika ogräs som jag stoppar dit. Så här är det nog faktiskt jord också - sedan har jag maskkompost så dne är väldans trevlig.
Ja jordförbättringsmedel är välan ko å häst och kompost *egentligen* - hummmm - tjaaaa dte här me djord är ett vit ooch itne alldeles lätt begrepp.
Hur som haevr det blir himla bra med dynga å kompost jämfört med köpe-possarna,
Hälsar ingrid
PS Och glöm inte Nils Åkerstedts Eko-blandning
Gossen Ruda
21-08-2003, 20:51
Mull låter bättre och visst hamnar det mineraljord i dom flesta komposter. I helgen kapade jag tillbaka gräset som ville annektera betongplattorna och det var inte bara gräs i det. Beträffande torven så är det väl nästan bara organiskt material där. Alla oorganiska ämnen torde vara urlakade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.