Full version: Jättesäck med jord?
Gerillapudel
Jag har redan byggt en gigantrabatt i år, med tjugo säckar från ICA plus en massa kvalitetsgödsel. Det var ju rätt meckigt med jordsäckarna, och jag vill ju bygga fler rabatter. Sålunda funderar jag på att beställa en sån där jättestor säck med jord som de ställer på tomten med lyftkran. Är kvalitén på den jorden som snabbköpsjorden, eller är den tom bättre? Funkar det bra med en sån storsäck eller är det bara knöligt? blir det väldigt dyrt jämfört med annan (billig) jord?

Jag inbillar mig att om jag har en massa jord så kanske det blir av med ännu fler projekt av bara farten...

Nån som tycker nåt?
KURT
Det är nog inget fel på jorden, men transporten blir nog dyr.
Digger
Du menar storsäck? Det är väldigt praktiskt, om det kommer regn slipper man få jordklet överallt. Ska man göra många rabatter eller plantera mycket är det praktiskt. Blir jord över så kan man lägga det i nån hög tills vidare, jord går alltid åt. Enda nackdelen är väl att det kostar lite men som sagt väldigt praktiskt. Med kran kan dom ställa säcken sex meter från lastbilen, också det praktiskt så man slipper skottkärra så mycket.
Ingrid Zon3
Det är säkert enorm skillnad på jord och jord även i storsäck. Eftersom leveransen blir ganska dyr finns det ingen större anledning att pruta på kvaliteten tycker jag. Hittade en gammal artikel, kanske gäller det fortfarande.

Sörab som har hand om avfallshanteringen här i krokarna har "kommunala" kompostanläggningar som säljer bra jord, se "Hagbymull" på denna länk.

Kanske finns det något motsvarande nära dig?
Fågelvägen
Någon här på forumet hade fått fasligt mycket ogräs med den kommunala återvinningsjorden. Ogräsmängden kanske växlar beroende på hur komposteringen sköts.
embees
Jag måste göra lite reklam för jorden från återvinningscentralen här i Sjöbo.

Kanonfin mylla, inga fröogräs och billig. De är uppenbart duktiga att kompostera allt trädgårdsavfall med tillräckligt hög värme som tar kål på ogräsfröerna och andra fröer med vad det beträffar.
Kör man dit med ett släp får man en hel skopa från en stor hjullastare för 100 spänn.

Själv har vi sandjord och behöver mängder med mulljord för att få en riktigt bra jord som håller fukten bättre.
Jag är jättenöjd!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon