Jag förstår att ni rosentusiaster säkert diskuterat det här många gånger förut, men jag hittar inget riktigt bra svar så jag försöker ställa frågan en gång för alla:
Vad kan man göra åt svartfläckssjuka?
Går det att bota växterna?
Kan en rejäl nerklippning vara bra eller riskerar jag att ta död på dem då?
Att bara plocka blad som jag tidigare fått tips om verkar inte funka alls ...
Jag har fått svarta fläckar på i stort sett alla mina rosor (varav 7 är av samma sort). Förra året plockade jag blad för glatta livet men nu i år så har de redan börjat utveckla svarta fläckar på de färska bladen

Vad jag förstått ökar angreppen om det är svalt och fuktigt, alltså så som hela förra sommaren var ^^
Framför en av rosenplanteringarna har vi just tagit bort ett träd, så i år kommer rabatten få mer sol och mer vind. Det borde väl vara positivt?
Jag blir jätteglad om ni vill delge mig er kunskap
Vad är det för ros ? Om man har rosor som alltid får mycket svartfläck kanske man ska gräva upp dom och köpa en annan sort, en del tycks ha sjukan i generna, inget hjälper. I år har jag provat BINAB första ggn som jag sprutat ut på lite problemrosor, då det stått mycket om medlet vill jag testa, ska spruta 2 ggr till i sommar. Det är en nyttosvamp, Trichodermasvampar, rovsvampar som angriper. Det finns i jordpåsar Biobalans, om man inte har så mycket rosor kan man ju köpa några säckar och prova, eller ett pulver att spruta ut. Eftersom det är ogiftigt, ett naturmedel kan det vara värt att prova, kanske måste man hålla på varje år för bästa effekt ?
Annars är det soliga, lite blåsiga lägen, inte överdriva kväve gödsel, plocka upp blad på senhösten ( inge kul eller hopplöst ) Man kan spruta med svavelpreparat Kumulus på höst, eller vår det hjälper en del, inte på sommaren då rosorna blir vitaktiga. Men jag är tuff med svartfläcksrosor dom åker i soptunnan, det är inget att hålla på med, idag finns så många bra rosor.
Jag gör ingenting samlar bara upp bladen och slänger efter första angrepp får den nya blad,det är Louise Odier som drabbats värst.
Jag vet faktiskt inte vad det är för sorter riktigt eftersom de redan fanns här när vi köpte huset. Ljusrosa är de ...
Vad jag vet är att mina the fairy som tidigare var friska angreps förra året, samt en uppstammad ickenamnros. Flammentanz (stavning?) drabbades också förra året men ser frisk ut nu.
Att hålla på och plocka varje angripet blad på 15 rosbuskar känns ju inte som en hit. Det är inte som att några få blad är angripna heller ...
Om man skulle byta rosor, vilket bär mig lite emot, måste man då inte byta jorden innan man kan sätta nya? Har för mig jag läst det nånstans.
AnnammA
20-05-2008, 06:12
CITAT (Knytt @ 19-05-2008, 20:45)

Jag vet faktiskt inte vad det är för sorter riktigt eftersom de redan fanns här när vi köpte huset. Ljusrosa är de ...
Vad jag vet är att mina the fairy som tidigare var friska angreps förra året, samt en uppstammad ickenamnros. Flammentanz (stavning?) drabbades också förra året men ser frisk ut nu.
Att hålla på och plocka varje angripet blad på 15 rosbuskar känns ju inte som en hit. Det är inte som att några få blad är angripna heller ...
Om man skulle byta rosor, vilket bär mig lite emot, måste man då inte byta jorden innan man kan sätta nya? Har för mig jag läst det nånstans.
Jo, visst är det så, att man helst måste byta jorden, när man ska plantera nya rosor på plats där gamla rosor vuxit förut...
Men om du läser i tråden" ...om när man ska bespruta sina rosor...", finns där ett recept mot svampsjd gjort på Atamon och såpa, som kommer från Lars-Åke Gustafsson, prova att spruta med det.
Okej, nu har jag ju iaf lite tips.
Men ner klippning, det hjälper inte alls eller?
jag ska prova atamonreceptet (var köper man atamon?)
Och Binab låter ju intressant, men den behandling skulle man påbörjat tidigare eller?
Jag läste i en bok att man kan göra avkok på rabarberblad och spruta rosorna med, det har jag gjort och i en av planteringarna är det mindre svartfläck än vad det var så här års i fjol, men jag vet inte om det har med det att göra.
Visst har jag klippt ner rosor lite på slutet av sommaren om dom fått mycket svartfläck, men det hjälper bara för stunden. Atamon köps i mat affärer, det är ett konserveringsmedel för saft och sylt, tycker alla dom där huskurerna är för klena för svampsjukdomar. Tror inte alls att det är för sent spruta med Binab, du kan ju ta en extra ggn, det fanns visst ingen risk att man överdoserade medlet.
- Du har tur idag efter jag läste att de börjar sälja biologisk bekämpning,
Mot SVAMSJUKDOM Och den heter trichodermasvampar de säljer som blandad med jord och fungera mot svampen, första du ska borta alla skadar delar, och sen du kan sätta den här jord som blanda med svampen, den här svampen kan äta dåliga svampen med de är kompisar med mina rosor.
Obs: dem bra Svampen blandad med hasselfors jord, glöm inte under behandligt, jorden har bra med vatten.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.