Annse71
19-05-2008, 14:56
Vi håller på att göra om vårt hus och bygger då ihop vårt hus med garaget. Tidigare var detta en naturlig passage för gäster att komma till vår trädgård / baksida på sommaren, men nu byggs denna passage alltså igen.
Jag måste därför göra en ny gång på utsidan av garaget och runda huset för att komma bak. Där ligger idag vårt jordgubbsland. Har verkligen försökt fundera ut en alternativ plats för landet, eftersom jag har svårt att tänka mig att göra ett trädgårdsland så snyggt att det duger som "uppvisningsrabatt för" ankommande gäster...
Men samtidigt så kanske jag har fel. Rabarberbladen är ju fina och örter kan ju vara jättefina marktäckare. Det jag vill fråga är vad ni tycker, kan man ha trädgårdsland representiva. Någon som har fina bilder?
Vore jättetacksam för åsikter!!!
Javisst kan man ha det. Dels kan man ju tänka igenom lite mera hur det kommer att se ut estetiskt, man kan planter i mönster, och man kan blanda in blommor som också kan skydda trädgårdsväxterna, t ex ringblommor och tagetes. Sedan kan man ju variera färger, välja röbladiga växter (mangold, rödbeta, kål).
*Ulrica*
19-05-2008, 16:18
Det finns något som heter Potager (franska för köksträdgård) och är en kombinerad nytto- och prydnadsträdgård. Berömda Potager är Villandry och Barnsley Garden. Massor av info, bilder, tips, förslag på växter/grönsaker och idéer finns i Lena Israelssons Handbok för Köksträdgården.
Googla PotagerBildgoogla PotagerSlottet VillandrySimon IrvineLycka till, det kommer att bli underbart och dina vänner kommer att anlända med aaaah! och ooooh!
Det dröjer ju ett tag innan grönsakslandet eller potagen blir så där frodigt snygg, men om jag vore du skulle jag tänka på att fixa riktigt snygga ställningar för höga bönor, så finns det snygga saker i grönsakslanden också innan själva bönorna och resten hunnit breda ut sig och klättra högt och täcka land och ställningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.