Afrodite6177
19-05-2008, 15:40
Som det låter.
Jag har massor med blommor på min gurkplanta,och det är som små frukter bakom alla.
Kommer det bli gurkor??
Har hört att det bara e honan eller hannen som ska ha frukt??
Om det är så har jag då bara en tjönad planta

.
Haha ja vad vet jag??
Mvh Afrodite
jannika
19-05-2008, 15:47
jag är också ganska ny, men vad jag förstår så kommer honan först och den har små frukter, men sen måste den befruktas av hanen när han kommer coh då blir det frukt som ska ätas. så har lite tålamod, förhoppningsvis blir det lite frukt snart.

du kan hjälpa till med att ta pollen från hanen med en vanlig pensel coh sedan pensla hon-blommorna.
Jo, de flesta gurkor har bara honblommor. Jag har det likadant: gurkbabysar bakom alla blommor! Och jag har redan skördat 8 gurkor!
Afrodite6177
19-05-2008, 15:54
Så hanen har ingen frukt bakom sig??
Annars blir det svårt att veta vad som är vad

Förresten när man planterar om plantan kan man göra som med tomater.
Sätta dom djupare i jorden.
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2008, 16:27
Det finns gurksorter som sätter frukt utan befruktning dessa sorter brukar bara få honblommor. Många äldre sorter behöver dock pollinering för att bilda frukt och dessa gurksorter får både han och honblommor på samma planta.
Och NEJ man kan inte plantera gurkor djupt då kan rothalsen ruttna.
vårskutt!
19-05-2008, 18:46
nej jösses! absolut inte djupare! de ruttnar väldans lätti rothalsen. ha gärna lite torr sand precis runt rothalsen efter plantering.
lycka till
eco-fighter
20-05-2008, 05:15
Eftersom gurka och squash/zuchinni är samma fmailj, gäller detta med hon och han blommor för squash också? Min squash har bara han blommor i så fall - inga frukter alltså. Tråkigt! Läste i en bok att vid en konstgjord miljö och andra små fel vid uppväxten kan vissa planter mutera och få bara hon eller han blommor... stämmer det?
Åsa, mälardalen zon 2
20-05-2008, 07:48
Squash får både han och honblommor, squash brukar bara få hanblommor i början, honblommorna börjar inte dyka upp förren det blir varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.