jannika
19-05-2008, 15:42
ngn har ätit lite på vår sallad. den sitter öppet i pallkragar och trivs i övrigt, men att servera hålig sallad är inte så kul...
vad gör vi för fel? vad ska vi ändra på när vi sätter ny omgång?
tack!!
Åsa, mälardalen zon 2
19-05-2008, 16:31
Tyvärr kan man inte göra så mycket det finns en massa skadegörare som knaprar på bladen. Vi har inte så giftiga medel för hobbyodlare att det tar död på allt som kan knapra på bladen.
Sedan är det ju också frågan vad det är för sallat du menar, många asiatiska kålväxter räknar många som sallat, jordloppor älskar kålsläktet så har man jordloppor får man ganska håliga blad.
Är det mera typ plocksallat, romansallat brukar sniglarna gilla dem. Vissa sniglar är svåra att se ex. åkersnigelbebisarna brukar gilla sallat och de är ganska små.
Många av skadegörare typ sniglar är nattaktiva så an kan ju gå ut när det är mörkt med ficklampa och se om det är de som knaprar på sallaten.
jannika
19-05-2008, 19:50
tack för svar. salladeran är plock, ruccola, landcress och några andra. väldigt blandat mao, och alla äts det på... små hål och man ser inga spår av sniglar. får väl smyga lite å ddem...

om man täcker med ngt, då? eller tar det bort för mycket av solljuset? eller kanske ställer i minidrivhus/drivbänk med glasskiva över? *brainstormar*
Om det är jordloppor (det låter som det) sägs det att det kan hjälpa att pudra över något, kanske lite mjöl, (aska brukar man också prata om, men det är ju inte så gott) - mjöl kan man ju spola av sedan, innan man äter menar jag. Värt att prova - jag ska prova det lite senare i år, jordloppor brukar gå hårt åt min ruccola, men än har den klarat sig.
mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.