zoegasbönan
19-05-2008, 17:15
Köpte en fin gardenia för några veckor sedan. Har stått i sydvästfönster och kanske lite för varmt...???
Nu faller knopparna av en efter en. Fästena blir bruna och förtorkade. Är det någon som kan ge mig råd??
Har flyttat den till nordost sidan av huset (och håller extra koll på vattningen).
Christer i Falköping
19-05-2008, 17:43
Ja, alldeles för varmt och soligt. Gardenior är griniga rackare när de vill. Ofta tappar de knopparna om tempen stiger över 20grader en längre tid. Är det dessutom kallare än 16grader kommer inga knoppar alls. Inte lätt att vara till lags på sommaren. Min ser ut som sju svåra år efter att ha stått i österfönster nu när värmen slog till.
Christer.
Jag har min Gardenia i ett norrfönster, men en bit in från ett söder-västerfönster hade säkert också funkat. Bara inte i direkt sol.
Den vill inte ha kalkhaltigt vatten. Själv vattnar jag med regnvatten när jag har tillgång till det, annars har jag ett avkalkningsfilter eller så tar jag vattnet från torktumlaren.
Den tycker om att duschas av då och då. Min spolas under kranen en gång i veckan ungefär.
Christer i Falköping
19-05-2008, 19:52
Förstår att du menar kalkfattigt vatten embees, men du skrev kalkhaltigt. Om någon som är intresserad av gardenia så gäller de ju att de tar rätt vatten. Gardenian är en bra mycket mer prisvärd blomma än camelian tycker jag. Billigare, enklare att ha på vintern och doftar ljuvligt.
Christer.
zoegasbönan
19-05-2008, 20:09
Toppen och Tack för alla tips.
Den får stå kvar i 22graders rummet...
Är det någon som vet något om järnhaltigt vatten?
Vi har avhärdningsfilter för kalk men fortfarande en del järn kvar...
Christer i Falköping
19-05-2008, 20:12
För gardenians skull tror jag knappt det skulle innebära något.
Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 19-05-2008, 20:52)

Förstår att du menar kalkfattigt vatten embees, men du skrev kalkhaltigt. Om någon som är intresserad av gardenia så gäller de ju att de tar rätt vatten. Gardenian är en bra mycket mer prisvärd blomma än camelian tycker jag. Billigare, enklare att ha på vintern och doftar ljuvligt.
Christer.
Jag skrev att
den vill inte ha kalkhaltigt vatten. Samma som om jag skulle skriva
att den vill ha kalkfritt vatten. Eller? Är jag alldeles ute och cyklar?
Christer i Falköping
20-05-2008, 17:27
Nä, det är jag som läser som jag har förstånd till
Inte illa menat dock.
Christer.
CITAT (Christer i Falköping @ 20-05-2008, 18:27)

Nä, det är jag som läser som jag har förstånd till
Inte illa menat dock.
Christer.
Jag kan rekommendera dig att kontrollera huruvida plantan står i drag. Vinterkylan kan ta kål på en hel del knoppar.
Också: På våren när knoppar kommer de behöver mycket vatten och inte torka annars tappar knopparna.
Lycka till, H:Bassam
Min har en vas med vatten brevid sej åxå, för luftfuktigheten.
Den kan få mörka fläckar på blommorna om det ligger kvar för mycke vatten
för länge efter duschen.
när de har knoppar måste ha fuktigheten omkring fötterna, jag håller med dig om det finns mycket fuktigheten omkring växter, det ska bli möjlighet för svampen för attackera växter, också om det finns svarta fläckar det betyder att växter står på kallt.
Lycka till, H: Bassam
Pröva att hälla några droppar olja (för matlagning) i det avkalkade vattnet (finns avkalkande droppar att hälla i) innan du vattnar Gardenian. Sedan vill den, som tidigare nämnts, inte ha dragigt, för soligt, eller stora temperaturväxlingar. Det är inte för ingenting Gardenian kallas för Knappnålsblomman. Den har stora krav på sin ägare, men belönar rikligt när man "sköter sig". Lycka till!!!
Christer i Falköping
24-05-2008, 17:44
Nu blev jag nyfiken! På vilket sätt gör oljan nytta? Har aldrig hört detta förr och alla knep som fungerar är ju bra knep.
Christer.
Ha ha! Vet inte hur oljan gör nytta, bara ATT den gör det! Vet inte vart jag hört det heller. Förmodligen är det någon "uråldrig" huskur, något som jag tycks ha snappat upp en hel del av under åren som växtfantast! Känner en hel del "gamla rävar" i gemet.
Förresten, Gardenian gillar att bli duschad regelbundet och kan gärna stå ute på en halvskuggig plats i sommar. Lycka till med den!
Jag läste någon gång att man kan spreja olja på växten, på den här sätt ska minska vatten som går från växter och skydda växt, jag ska försöka pröva den här förslagen.
Obs: ibland kommer reklamen från trädgård butiken, de säger att sina växten behandla med vax.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.