Vid vår sommarstuga har det etablerat sig ett antal myrstackar. Ett par stycken kan gott få vara kvar men 1 skulle vi gärna vilja få bort ...men hur?

Vi har provat att gräva men vi kommer aldrig ner tillräckligt djupt. Jag undrar om man på nåt sätt kan borra ner och så hälla i nåt som dom inte gillar eller.....?
Finns det nån som kan hjälpa till med tips.
Gigi
Gossen Ruda
20-05-2008, 09:43
Vet inte om det går att skrämma bort dom, risken finns fö att dom i så fall kanske bosätter sig på ett ännu sämre ställe. Använd något myrmedel, själv tycker jag Bayers Baythion funkar bäst.
Lite tråkigt för dom stackars myrorna och deras stack men ekologiskt har det ingen betydelse, dom finns i myriader ändå. Visserligen tar myror skadedjur men även nyttodjur, dom rensar totalt.
Anki på Öland
20-05-2008, 10:16
Trodde myrstackar var fridlysta - det upplyste dom mig i alla fall om på Anticimex när jag bad dem om hjälp att bli av med den myrstacken jag har på min tomt.
Anki
Fridlysta ... jag vet inte ... vet bara hur besvärligt det är när stackarna (ja, det är ju dem det är mest synd om i skogen, myrstackarna, haha) ökar i antal och kommer närmare och närmare huset...
Jag har grävt så långt jag kunnat, och sedan hällt ner kokande vatten. Med sorg i hjärtat, för det är ju inte bara myror som bor i myrstackar.
Men jag har en gräns mot huset, som de inte får komma innanför. De har klarat sig minst i 50 år utanför den gränsen, och de ökar alldeles för mycket på senare tid, i mina ögon. De börjar utvidga helt otroligt med ett helt system av stackar, med motorvägar emellan.
Gossen Ruda
20-05-2008, 11:37
Definitivt inte fridlysta, det är bara några enstaka insekter som är det. Som ett kuriosa har det dock varit förbjudet att stö ut barr från myrstackar i stall, åtminstone i Tyskland. Det luktade så friskt tyckte man, men myrorna blev lokalt nästan utrotade vilket medförde problem med "skadedjur".
Det är nog annars ett effektiv sätt att sanera en byggnad från skadedjur, om man bara blir av med myrorna efteråt.
Jag får nog ta till Bayers Baythion i första hand och sedan i höst när de inte är så aktiva så kanske jag skall ta och gräva och hälla på kokhett vatten.

Egentligen är det inte ett så stort problem, men barnbarnen tycker det är läskigt när myrorna helt plötsligt sitter på halsen och biter, så för nära huset vill jag inte ha dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.