|
Sussgirl
19-05-2008, 18:49
Är sugen på ett fågelbad i form av rabarberblad,men hur gör man? och kan man använda Gullex betong? Den är ju ganska finkornig.
/Susanne
DragonLady
19-05-2008, 19:12
Min hobby denna sommar kommer att bli: Cementgjutning. Naturligtvis ett fågelbad i form av rabarberblad. Hittade den här sidan steg för steg som jag tycker verkar vara bra. Ska oxå låna, det lär ska finnas, en inspirationsbok, på biblioteket om hur man gjuter andra saker. Funderar på plattor med motiv och inskription. Det borde inte vara så svårt.
Sussgirl
20-05-2008, 09:06
Perfekt! Tack för hjälpen. Steg för steg sidan var bra. Ska nog testa betongen jag har liggandes det var putsbetong så det borde fungera.
/Susanne
Jag testade steg-för-steg tipset förra helgen, men skulle då bara testa på skoj och använde vanlig betong som Henrik murat ladugårdsgrund med (!) och resultatet blev faktiskt långt mycket bättre än vad jag trodde.
Undrar om det skulle funka att lägga lite små, fina stenar eller kristaller på bladen och så murbruk på det...
[attachment=18903:rabarberblad.JPG]
millann
29-05-2008, 18:07
oj det här verkar kul! då är söndagen räddad!!
DragonLady
29-05-2008, 18:25
Ja visst funkar det o lägga sten el. dyl. på bladet så de fastnar i betongen, det blir jättefint. Här har jag lagt ihop 4st blad.. det blev tungt ....... samt min nyfikne mäster också
CITAT (DragonLady @ 29-05-2008, 19:25)  Här har jag lagt ihop 4st blad.. det blev tungt  Gissa om man blir sugen på att göra en större urna med nedhängande blad runt om när man ser din bild...
DragonLady
29-05-2008, 19:24
Ja man får lätt blodad tand när man väl har börjat, har inte börjat gjuta än i år men har ett hemligt projekt nu i sommar Om det inte misslyckas så kastar jag in en bild om någon är nyfiken
CITAT (DragonLady @ 29-05-2008, 20:24)  Om det inte misslyckas så kastar jag in en bild om någon är nyfiken  *född nyfiken*
DragonLady
29-05-2008, 19:31
Jag också.. annars får man ju aldrig veta något
Så roligt med betonggjutning,jag var på en kurs i tistags,det var hur kul som helst och man lärde sig mycket.Här ska det gjutas denna sommaren,måste bara köper en säck betong och skaffa lite sand sen så.
CITAT (DragonLady @ 29-05-2008, 19:25)  Ja visst funkar det o lägga sten el. dyl. på bladet så de fastnar i betongen, det blir jättefint. Här har jag lagt ihop 4st blad.. det blev tungt ....... samt min nyfikne mäster också  Jisses vad fint det blev! Men... katten sitter väl inte fast  ???
Perfekt med steg-för-steg, nu vet jag vad jag ska göra
DragonLady
29-05-2008, 22:28
CITAT (bikiv @ 29-05-2008, 22:26)  Jisses vad fint det blev! Men... katten sitter väl inte fast  ???  Ingen risk.. detta fatet är 2 år gammalt nu så det har torkat. ......... hittade en bild till på ett som jag tappade lite färg på
Och så här blev mitt när det var slipat och klart och uppställt på planteringskanten. Slipningen var nästan roligare än gjutningen  Mitt släpper igenom en del vatten, men jag bryr mig inte om att lacka det ändå. Vatten går ju att fylla på någon dag emellanåt... [attachment=19110:Fågelbad_080601.JPG]
DragonLady
02-06-2008, 19:04
Det blev ju fint... .... det finns ett flytande medel man blandar i betongen som gör att den blir vattentätt.
millann
03-06-2008, 13:23
nu är mitt fågelbad klart med!  för tipset om steg-för-steg sidan, den var jättebra! Vi hade bara grovbetong hemma (o inget finbetong som det egentligen skulle vara) men det blev hur bra som helst ändå! Det enda som var lite knepigt var att få bort bladet.. på vissa ställen hade det smetat fast sig ordenligt.. kanske hade jag för bråttom att ta bort det kanske om man skväter på lite olja så lossnar det bättre... nån som provat det?
DragonLady
03-06-2008, 20:07
Om du inte har tid o vänta tills bladet torkar ihop så man bara kan borsta bort det så prova att fylla badet med vatten så det löser upp sig så du kan dra loss det.
Äntligen jag har fixat ett också!!! [attachment=19311:DSC02218.JPG]
CITAT (Juli S @ 06-06-2008, 19:29)  Äntligen jag har fixat ett också!!! [attachment=19311:DSC02218.JPG] Oj vad fint med flera olika sorters blad. Är också sugen på ett fågelbad...
CITAT (Juli S @ 06-06-2008, 19:29)  Äntligen jag har fixat ett också!!! [attachment=19311:DSC02218.JPG] Så gulligt med dom små bladen, hur gjorde du dom??? är det någon som vet var man kan hitta mer saker som man kan gjuta eller göra i betong?
CITAT (Bettis @ 09-06-2008, 19:50)  Så gulligt med dom små bladen, hur gjorde du dom??? är det någon som vet var man kan hitta mer saker som man kan gjuta eller göra i betong? Javisst! 
CITAT (Grå @ 09-06-2008, 20:07)  Javisst!  ELLER HUR 1-0 till dig  , nu tänkte jag mig nog något mindre objekt, typ fågelbad men det kan vi ju nu, det måste ju finnas mer man kan göra, krukor vet jag också hur man gör men mer.......
Jag har tänkt att göra en cementplatta och skriva in text, t ex årtal, kanske avtryck av något blad, namnteckning, eller handavtryck. Har tänkt byta ut någon av de vanliga plattorna mot denna. Vem gör snyggaste, originellaste plattan? Släpp loss kreativiteten... säger jag som inte har börjat än, varken fågelbad eller nå´t annat. Väntar på att gubben fixar hem cement... men ideérna finns. Semester efter midsommar, då finns tiden oxå, hoppas även cementen
CITAT (Bettis @ 09-06-2008, 19:50)  Så gulligt med dom små bladen, hur gjorde du dom??? är det någon som vet var man kan hitta mer saker som man kan gjuta eller göra i betong? De var faktiskt lättast att gjuta, bara hitta fina blad, kasta på betong och dra bladet loss nästa dag  . Jag tänker på att göra betonglådor. Man tar 2 kartonger i olika storlekar, den största fyller på med betong ungefär 5 cm, lägger in en armeringsnät, gör ett hål och sedan in med mindre kartongen. Armeringsnät på sidorna, fylla på med betong, låta torka ett par dagar, bort med kartonger, pensla med yogurt och vänta tills mossa växer vackert på blomlådorna!
Nu har jag tagit bilder av mina allra första saker jag har gjutit på kursen,det blir kanske bättre med lite mer övning.Här några vav sakerna. [attachment=19502:PICT0007__Large_.JPG] [attachment=19501:PICT0006...__Large_.JPG]
[attachment=19500:PICT0005__Large_.JPG]
CITAT (Juli S @ 10-06-2008, 07:19)  pensla med yogurt  yogurt?????????? varför då?
CITAT (Bettis @ 10-06-2008, 14:25)   yogurt?????????? varför då? Ha, ha! Som jag skrivit tidigare det är för att mossan skulle växa på krukan, för att få "old look", men det är inte måste  .
kicki.p
10-06-2008, 22:03
Bettis, jag tycker att Malena Skotes bok; Enkla projekt i trädgården ger många uppslag över betongprojekt. Jag ska i sommar göra en "stenbänk" i mattan av timjan, där jag kan sitta och spreta med tårna. Mvh kikci.p
Sussgirl
22-06-2008, 19:24
Nu har jag äntligen tagit mig mod att gjuta fågelbadet -rabarberblad. Hoppas att det inte kommer regn nu men har täckt över det lite. Gjorde tre stycken när jag ändå höll på.. har nästan lovat bort ett till mina föräldrar (om det blir bra) Håller tummarna nu och ska med spänning se hur det blir om två dygn.. Fick slåss med mygg så hoppas det är vårt det =)
/Susanne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|