Cayenne
(observera att jag är nybörjare på blommor och därför kan jag inga facktermer... dunno.gif )Jag behöver hjälp med min fina orkidé. Den heter Juwelorchid, kallas även Ludisia discolor. Den blommade några månader och efter blommningen klippte jag av blomsterstängeln.

Nu undrar jag om jag ska klippa/ansa bladen eller så? Den "grenen" som stängeln växte upp från har blivit väldigt grov och hänger utanför krukan något nu. Ska det vara så? Den ska jag väl ändå inte klippa av? (Den har ju levande blad och nya grenar som kommer...) Eftersom orkidén växt så mycket så ser den lite för stor ut för krukan... detta förstärks av att den stora grenen hänger över/utanför krukan. Ska jag plantera om den?

Hoppas så att någon kan ge mig tips på hur jag ska bära mig åt. ALLA tips och trix mottages med stooor tacksamhet!

Jag lägger in några bilder från när den blommade.
Christer i Falköping
I mitt tycke passar den bäst i ampel, just på grund av att den till slut hänger utanför kanten. Vet att en del kapar av grenen då, så kommer det nya skott på det som är kvar. Men själv har jag aldrig gjort det på dem jag haft. Känns som om jag bara kommer att ha ihjäl den i förtid då. Det är en jordorkidé, så du kan ha en vanlig krukväxtjord av bra kvalitet till den. Min mor fick en av mig för nästan tio år sedan och den blommar fint varje år. Flera gånger har vi räknat ut den och trott att den skulle ge upp, men icke den kommer tillbaka. Trevlig på alla sätt.
Christer.
Cayenne
Tack så mycket för ditt svar! Roligt att höra att orkidén kan leva så länge. Hoppas bara min gör det... Den har tappat några blad men den verkar ganska ok ändå.
Jag vet att jag inte ska ställa den i direkt solljus men hur varmt ska den stå?
Just nu har jag den i sovrummet där det är ganska svalt (jag gillar att sova kallt....). Min phalenopsis verkar må bra där.