CillaM
Efter idog vattning av magnoliabusken så ser den lik förbaskad sorgsen ut. Även rodgersian ser ut att vilja lägga sig platt fall. Jag brukar inte stödvattna mina växter men i magnolians fall kunde jag inte låta bli. Trots hotfulla moln idag kom bara några droppar vatten. Är detta en försmak av torrare klimat, liknande Spanien? Då kan vi väl hoppas på att mördarsniglarna flyttar till nordpolen...
Christer i Falköping
Så illa hos er? Än verkar det inte vara någon fara med det hos oss, peppar peppar.
Christer.
CillaM
Ja tyvärr, men jag misstänker att det är väldigt lokalt. När det är sol i Lerum så brukar det regna i Borås, eller det kan lika gärna vara i Partille vilket ligger bara 1.5 mil här ifrån. Jag vill ha regn nu, kan till och med tänka mig att gå ut i natt o köra en regndans om det krävs, men jag tror det är bättre att jag väntar till efter fullmånen har vart tongue.gif . Nog för att grannarna tycker jag är en halvdåre men den glädjen ger jag dom inte!
Christer i Falköping
Ja Lerum vet jag allt var det ligger. Vi hade sommarställe i Amerikat i Jonsered när jag var liten. Så varje sommar badade vi i Aspen på Jonseredssidan, men ibland ville vi ha en strand att vara på och då blev det Lerum. Varma minnen därifrån.
Christer.
CillaM
Vad trevligt att höra Christer smile.gif I dag befinner sig Amerikat i ett kaos pga en tunnel som borras för att VA ska forslas från Lerum till Göteborg. Inte så kul för de i Amerikat eller för de bosatta precis.
Christer i Falköping
Inget roligt att höra. Skall med andra ord inte åka dit och kika nästa gång jag skall till Göteborg igen. Vi bodde på toppen allra längst upp. Inget vatten hade vi heller, utan fick ta med i dunkar laugh.gif Om vi dessutom var tvugna att ta bussen från stan, var vi helt slut när vi äntligen kom hela vägen upp, gissaom vi drack upp vattnet fort då laugh.gif
Christer.
CillaM
Kan tro det! Men det är lika mysigt att kolla där som det var förr, förutom när alla maskiner är igång i tunneln och utanför. Men tyvärr verkar det som om allt med historia och kultur måste skövlas här nere, sorgligt. Ta du dig en sväng genom Amerikat nästa gång du är i faggorna iaf. Kanske finns något i växtväg att rädda?
Alexander-VG-zon3
hos mig har det nog inte regnat nu på sådär 2månader . plus har jag ju moränjord med både inslag av stora stenar och sand och lätt lera . den lilla leran jag har blir fort stenhård då resten dränerar .

men idag så kom det en åskskur och även hagel ,, huruvida det har gett marken nåt vet jag inte . nån cm ner känns det än torrt ,, ytan har ju blivit hård .

gräsmattorna här ( broby,knislinge ) ser väldigt gula och bruna ut på sina ställen .

det ändå som har lidit hos mig är sorkskade växter och det som jag planterade i höstas har torkat bort plus då gräsmattan . men även utplanterade växter har fått skador . och det mesta i krukorna har ju också torkat ihjäl då jag inte var hemma
. förra och denna sommaren ska jag ge minimalt med vatten till det som är etablerat det är dags för dom att själva söka vatten .

men överlag har det nog i trädgården klarat sig bra ,, detta är faktiskt för mitt område snäll sommar torka . är det rejält brukar jag ha mellan 2,5-5månaders sommar torka utan en droppe regn ,, vilket faktiskt här brukar hända.

exempel sommaren 06
http://image53.webshots.com/553/8/44/62/26...52nixddw_fs.jpg
http://image24.webshots.com/24/1/94/75/249...52AshNQo_fs.jpg

jag tror inte vi får så torrt som nere i medelhavsområdet ,, Sverige är faktiskt rätt så blött ändå om man jämför med övriga delar av Europa . det är ju ändå skillnad sommartorka och torka --sverige har ju sällan torka men ibland rejäl vår-sommartorka .
*Ulrica*
Jag hoppas varje dag: Idag kommer det, idag kommer det...

Och idag var det verkligen nära! Det började komma stooora tunga droppar och preciiiiis när det skulle ha brakat loss så tog det slut igen... vi har inte haft regn här sedan 1 maj och innan dess var det också torrt i flera veckor... unsure.gif
Christer i Falköping
CITAT (CillaM @ 19-05-2008, 21:41) *
Kan tro det! Men det är lika mysigt att kolla där som det var förr, förutom när alla maskiner är igång i tunneln och utanför. Men tyvärr verkar det som om allt med historia och kultur måste skövlas här nere, sorgligt. Ta du dig en sväng genom Amerikat nästa gång du är i faggorna iaf. Kanske finns något i växtväg att rädda?

Det enda som trivdes där var irisar och påskliljan 'Rip van Winkel'. Vi lyckades inte ens få maskrosor att trivas där. De bara dog hela tiden. Fast vi odlade en hel del i krukor (tänk så moderna vi var för sisådär 35 år sedan och en massa år framåt).
Christer.
Lemonne

Vi har fått hjälpbevattna jordgubbsodlingen flera gånger nu, det var likadant förra året. Dessutom har frosten krävt både extrajobb och bevattning - tillbaka med fiberväven över plantorna igen och bevattna. Häromnatten fick vi bevattna ända från 01.00 till 05.15, vilket hör till ovanligheterna. Om de andra jordgubbsodlarna har haft samma problem som vi bler det nog dyra gubbar i år... thumbdown.gif
stennie
Igår fick vi första rejäla skuren på länge här nere i södern...den var väl behövlig och nu har dom lovat sol och värme i ytterligare en vecka!
Blomstertanten
Här har det regnat i flera dagar , men trots att det kännts som om vi skulle dränkas i helgen så har det "bara" kommit sammanlagt 36 millimeter. Men det var välbehövliga droppar ! Allt var snustorrt !
Och i dag skiner solen ! biggrin.gif
*Ulrica*
Inget regn inatt heller... thumbdown.gif fast ingen frost heller... tummenupp.gif

Måste vattna nyplanterade rosenhäcken idag... igen...
Lars-Olof Arvids
Skurarna kommer tydligen väldigt lokalt nu. Nere i Stenungsund kom inte en droppe igår, men uppe hos mig som bor en mil norrut måste det ha regnat bra med tanke på hur vått det var när jag kom hem på eftermiddagen. Skönt, för annars har jag fått vattna såytorna i ängen och krukorna på uteplatsen varje dag de senaste veckorna.

Olle
Limeblossom
Nu kunde ju ha fått våran snö......smile.gif
*Ulrica*
CITAT (Limeblossom @ 20-05-2008, 09:49) *
Nu kunde ju ha fått våran snö......smile.gif
Betyder det att vi inte ska klaga eller... flirting.gif tongue.gif

Läste i din profil nu... usch så trist med snö... i maj... trostar.gif
Myosotis
Här kom det 2 mm igår, det hjälpte inte mycket. Annars har det bara regnat en gång sedan den 17. april, och det var 1. maj (39 mm). Det är ganska torrt, men inte extremt på något vis.

CITAT (flaxss @ 19-05-2008, 21:42) *

Dessa länkar funkar inte för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon