Dito Verde
Har fått ett paket från Grekland (Patmos) med några små fruktämnen. Det sägs att man ska göra ett halsband av dem och hänga i trädet. Då ger det bra med frukt. Jag misstänker att det kan ha att göra med den speciella stekeln som hjälper till att befrukta fikonträd. Kanske finns det steklar i de små frukterna??? Eller också så är det bara en sags amulett. Jag vet inte.
Jag fick också en bild på moderträdet varifrån mitt träd togs som stickling. Har nu tagit sticklingar av mitt träd som då blir barnbarn till mormorträdet på Patmos. Har bara lyckats med en stickling hittills. Men eftersom jag lovat bort en stickling här på odla så måste jag försöka få fler.
Här är en bild av mormor
[attachment=18443:Moderträ...å_Patmos.JPG]
*Ulrica*
Wow! Så kul med en sådan historia bakom en växt!!! När jag bodde i Göteborg hade vi en fikonbuske på gården som stod ute året om men frukterna hann aldrig mogna. Det är en väldigt vacker växt tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon