jannika
19-05-2008, 20:59
jag läser och läser och blir bara mer och mer förvirrad. kan ni hjälpa mig reda ut??
det verkar finnas en massa olika grunder, en del murar, vilket låter väldigt avancerat (??) , en del sätter leca, en del ngt trä... kan man inte bara sätta på marken och lägga plattor som golv??
jag tänkte gräva ner isolering och sedan göra en fin grund med golv av plattor och odla i krukor och spänner, men detta med att mura?? och om man fäster i trä, måste man inte då fästa trät i marken, och varför då inte fästa direkt i marken??
Karrolina
19-05-2008, 21:09
Hej!
Jag är definitivt inte kunnig på området men jag undrar hur du hade tänkt fästa växthuset i marken? Det som kan hända är att hela växthuset reser sig när det blir tjäle med spruckna glas som följd...
Vårat kommer bli på plintar med impregnerat trä som grund. Tyckte vi var enklast + att det fanns där sen ett tidigare växthus.
Främsta anledningen att göra en upphöjd grund att få lite större takhöjd och större volym i växthuset.
jannika
20-05-2008, 08:16
tack för svar, då är jag med lite bättre... men det låter som man måste ha ngt mellan mark och sockel.
Karrolina, du skulle itne kunna ta foto eller närmre beskriva? är plintarna nedgrävda? hur högt över mark står de? hur står de fast i marken och hur fäster ni sockeln i plintarna?
Trä låter ju mkt enklare än att gjuta och/eller mura...
Karrolina
20-05-2008, 10:59
Hej!
Plintarna är gjutna i papprör. Dom brukar väl vara ca 70 cm långa som man gräver ner och fyller med betong och sätter dit en stolpsko medans betongen fortfarande är blöt. Dom är för att ha något att fästa det impregnerade virket i. Att man har virke är för att få upp takhöjden samt att det är enklare att fästa i det helt enkelt. Den här konstruktionen är väl inte ideal för en isolerad grund skulle jag gissa men vi kör på det eftersom det redan fanns här.
En grund fyller ju flera syften. I vårt land blir det kallt på vintern och då blir det tjäle. Om marken binder fukt (lera osv) och sen fryser så kommer marken att tjälskjuta! Vill det sig illa kan hela hus flyttas. Därför måste man gräva djupt och återfylla med icke tjälskjutande material. Ju längre norrut man bor, desto djupare måste man gräva.
Om man bara lägger ut en ram med lecablock direkt på marken kommer dom efter ett tag att sätta sig. Dom kommer att vippa åt olika håll. Om det står ett växthus ovanpå kan hela ställningen rubbas, dörrar kan bli tröga och i värsta fall kan glaset spricka!
Det enklaste är att gjuta fast växthuset i plintar. Man gräver djupa runda hål till tjälfritt djup, sticker ner papprör, fyller med cement och gjuter fast sockeln där. Notera att riktigt tjälfritt djup i Stockholm kan vara upp till 1,6m men det beror ju på vad det är för mark osv. Själv grävde jag ca 70cm, fyllde med makadamm och murade tre varv och sen stack översta lagret upp ett par centimeter ovanför markytan.
jannika
21-05-2008, 06:30
ok, det låter väl ganska lätt att gjuta rör som jag sedan sätter fast sockeln i. men hur gör jag då? sätter jag stolpsko då också, eller ngt annat?
jag har funderat på ett SKBV-hus, men då verkar det så man inte lägger sockeln först, utan sätter ihop sida för sida och sedan sätter ihop alla sidorna till ett hus. har jag fel?
att höja taknivån bryr jag mig nog inte om, men jag hinner nog fundera ett tag...

det låter som att även om man ska bygga upp en grundram, så bör man börja med att gjuta rör i marken.
Det är lite fråga om vilket växthus Du tänker bygga, ju större växthus, desto mer möda måste man lägga på underarbetet. Jag kan tänka mig (men är inte säker på det) att man inte behöver göra särskilt mycket om man inte har ett större växthus än 4-5 m2, men när Du är uppe runt 10 och mer måste Du se till att växthuset står på en stadig grund så att det inte rör sig.
Plintar är det enklaste. Köp en 15 cm jordborr och borra de hål Du behöver. I hålen stoppar Du papprör, och i papprören häller Du betong. Hur Du skall placera hålen beror på vilken byggsats Du köpt. Det finns en hel del matnyttigt i Euroserre-tråden. Plintar förutsätter dock att växthuset har en självbärande sockel.
Erik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.