JohannaR
Hej!
Jag har under våren fixat till min fd mossmatta i trädgården. Delar av marken var innan grässådd helt kala, delar av den hade lite "gammalt" gräs. Medan gräsfröna grodde hann det befintliga gräset växa sig ganska högt eftersom jag inte ville inte vara ute med gräsklipparen på nysådden. Nu har jag klippt gräsmattan. Det nya gräset är mjukt och fint men det gamla gräset har "fröstänglar" (hårda grässtrån med frön längst upp) som blir stubbiga när man klipper dem med gräsklippparen. Beror detta på att gräset hann gå i frö innan jag klippte det (gräset blev säkert uppåt 20 cm högt) eller kan det vara någon form av ogräs gräs? Ska detta gräs rensas bort eller blir gräset mjukt om man klipper det kontinuerligt? Jag är inte så kunnig på lika sorters grässorter som brukar finnas i en vanlig villagräsmatta men jag kan tilläga att det "gamla" gräset var det enda som klarade att växa i den dominerande mossan.

Kanske lite klurig fråga men jag hoppas att någon kan hjälpa mig med ett svar.
//Johanna
CillaM
Jag tror att de flesta grässorter som vi har i gräsmattan är 2-åriga, vilket innebär att de måste gå i frö för att bibehålla gräsmattan. Men, det finns säkert de som kan det här bättre. Gödsling och jordförbättring kommer säkert göra din gräsmatta som den ska vara.
Ezereht
gräsmattefrön är ju alla gräs som går i frö om man släpper upp dem, timotej etc. Klipp på bara jag tror den blir mjuk igen så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon