susannio
Hej igen!

Jag är, som några av er redan läst, nyligen ägare till Ingrid Bergman och Nina Weibull, vad jag förstår så kan de angripas av svartfläckssjuka.
Har ännu inte sett tecken på något angrepp, men säsongen har ju knappt börjat än. =)

Planerar att mylla ner träaska i jorden och kanske även testa bananskal.

MEN, när ska jag börja förebygga angrepp?
Har någon provat receptet i L-Å Gustavsson del 2 (1 del atamon + 5 del vatten + 1 del såpa)
Är det någon som har erfarenhet av om IB och NW ofta får svartfläckssjuka.

Har även en Kronborg, någon som har erfarenhet av den?

Bor i zon 2-3 och rosorna är placerade 50 cm från husväggen i vindskyddat sydvästligt läge.

Tack för hjälpen!

Susanne
renate
Jag är väl egentligen fel person som svara då jag aldrig besprutar mina rosor.Svartfläcksjuka är svårt att bekämpar och ohyra får fåglar eller andra nyttodjur tar hand om.Sprutar jag så är det vatten jag använder mot svår angrepp av bladlöss.De få rabattrosor jag har står fritt och är frisk,jag har mest buskrosor.
AnnammA
Alltså, jag brukar inte heller ha några värre sjukdomar på mina rosor, mer än bladlöss, och de plockar jag bort för hand. Men vad jag förstått, så skall man helst spruta förebyggande i början av växtsäsongen, om man använder Atamonreceptet - senare sägs det vara svårare att få bukt med svampsjukdomar på rosor.
Bananskal, däremot, får rosorna så fort där finns, och vi äter mycket bananer i vår familj, så familjen vet var bananskalen skall vara...Sedan får jag emellanåt omplacera dem... giggle.gif
Kajsa
Köp några säckar Biobalans och gräv ner runt dina rabattrosor, finns hos alla handelsträdgårdar, här finns det även på Coop, det är mycket enklare än att spruta flera ggr med Binab eller annat. Rosen Nina Weibull fick svartfläck hos mig förra sommaren, den kan vara lite svår, Ingrid Bergman har klarat sig bra här. Har man en massa rosor blir det för jobbigt släpa hem mängder av säckar, då kan man spruta ut medlet Binab ett pulver som löses upp i vatten ( samma medel som Biobalans ) det skickar jag efter. Det är inget gift utan naturliga nyttosvampar, trichodermasvampar som bildar ett mycel i jorden och gör det svårare för de skadliga svamparna.
susannio
Hej!

Tack för era svar!

Biobalans och Binab verkar vara bra produkter väl värda att testa!

Har någon tips på var Binab finns att köpa?

/Susanne

Elinzon1-2
Hej.

Är också nybliven ägare till en Ingrid Bergman och undrar om det gör någon skillnad om bananerna är ekologiska eller inte?

Elin
Kajsa
Nej jag tror inte att det spelar någon roll med bananskalen, jag kör med både och.

susannio, jag har skickat efter Binab på www.wexthuset.com Jag såg det i våras när jag beställde lite pelargoner, var inne i går och beställde lite till. Tittade på en annan firma på nätet dom tog nästan det dubbla för 40 g så jag tror det är ett bra pris. Pulvret ska du förvara i frysen, när man sedan sprutar ska man skaka sprutflaskan ofta, för pulvret vill lägga sig på botten. Jag sprutade första ggn vid Pingst och så blir det vid midsommar och så en ggn till, jag hoppas det räcker. Det är första ggn jag provar detta så ......
Ezereht
Rosnovis här.. varför ska man gräva ner bananskal runt rosorna?

Som dom är, eller klippta i småbitar?
rosita
CITAT (Ezereht @ 21-05-2008, 00:40) *
Rosnovis här.. varför ska man gräva ner bananskal runt rosorna?

Som dom är, eller klippta i småbitar?

Det främjar blomningen!

CITAT (Elinzon1-2 @ 20-05-2008, 10:22) *
Hej.

Är också nybliven ägare till en Ingrid Bergman och undrar om det gör någon skillnad om bananerna är ekologiska eller inte?

Elin

Jag tror att det är bäst med ekologiska bananer, för konventionellt odlade innehåller mer gifter.
lissa
Är det bara skalet som ska grävas ner? Ruttnar det inte? och till sist, vid vilken ålder ska man börja med bananskal??
Att jag gör så många frågor för jag har aldrig hört det förut... smile.gif
Stiffe
Angående svartfläcksjuka (SF): varför inte vänta och se första säsongen? (Utan att göra något). Bara för att en ros kan få en el flera sjukdommar betyder inte det att den får det, eller i vilken utsträckning. Har du tur drabbas inte rosen. Såpvatten och Atamon är väl inte så dyrt, men professionella preparat är - varför slänga ut de pengarna i onödan? Visst, med en eller annan liten rabattros går det väl, men många och stora rosor - glöm det! Det blir fruktansvärt dyrt och tar en massa tid i anspråk. Funkar inte en ros så är det billigare och bättre att gräva upp och slänga den, och köpa en ny frisk sort istället. Det finns ju så otroligt många rosor. Problemet är inte att hitta en sort man gillar, utan att kunna välja vilken man gillar mest! smile.gif

Angående bananskal: Huruvida bananskal är bättre än något annat vet jag inte, men jag tvivlar. Däremot är kompost bra, all form av kompost. Det är ju de fakto vad bananskalen blir. Det tycker alla växter om eftersom det bidrar till att det bildas mer humus.

Stefan
Christina i Taxinge~
Håller med Stiffe - varför förutsätta att rosorna får sfs? Det är inte alls säkert.

Jag har t ex haft Nina Weibull som anses vara mycket sfs-benägen och det var hon också....ungefär vart tredje år.

När det gäller bananer så har de ingen läkande effekt på sfs. Däremot är de bra som 17 när rosor får magnesiumbrist.
Bassam
det är bra att man bekämpa när sjukdom kommer.
lycka till, H: Bassam
buffy
Det finns plantjord med trichodermakultur i, t ex hos Emmaljunga o Hasselfors Garden. Man kan mylla ned ngn liter runt varje rosplanta för att förebygga svartfläckssjuka och andra svampangrepp. Det är MKT bättre att förebygga svartfläck än att försöka bota en drabbad ros!!! Förra året drabbades mina rosor svårt pga det evinnerliga regnandet, och i år började symtomen visa sig omedelbart i det nya bladverket hos dem som jag inte klippte ned "till benet" vid vårbeskärningen. Alla rosorna fick ovan nämnda plantjord och de jag beskar hårt ser helt friska ut nu. Men om det börjar regna nu som det gjorde i fjol blir det väl ändring på det...=(

Ingrid Bergman är bra för dem kan man gärna ju beskära riktigt hårt varje år, mina värst drabbade är klätter- och buskrosor som Dortmünd, Nevada och Coral Dawn + ett par till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon