Full version: Buskpion !
stennie
Snart sker det!

Anki V
wub.gif

Helt fel zon bor man i!

Hos mig har stjärnflockan nyss visat sina första blad.
Mina små pionrötter från odla kommer förmodligen att blomma första gången om sådär en tre-fyra år. laugh.gif

/Anki
Helen i Piteå Zon 5
Spännande och garanterat väldigt vackert yes.gif
Ingrid Zon3
Sååå vackert! Vet du vad sorten/sorterna heter?
Den rödbladiga, aaah!!!
Maria82a
vad tjusig... whistling.gif nu början jag längta efter min..hoppas den kommer med paket under veckan...

Min e en rockii pion....spännande...

såg coop bygg har buskpioner för 149 kr... men säljs ju inte här uppe men det var ju inte så dyrt... men rockiipionerna e mer härdiga än vanliga buskpioner...
embees
Min ena buskpion blommar för fullt och klarade av minusgraden häromnatten som tur var.... tummenupp.gif
Bee
Min har fortfarande rätt små knoppar. Dom brukar inte blomma förrän i juni, något före de andra pionerna. Hoppas vädret blir lika bra som det var 2006. Då blev det jättestora blommor.
Sussie F-Flower
Underbart Vackert!

Det är så strå'na reser sig på armarna...
Christer i Falköping
Vackra som halvutslagna redan. Mina har ett tag kvar innan de öppnar sig.
Christer.
aldo
Min dillpion blommar för 1:a gången med 3 underbara ,enkelblommor i mörkrött . bravo.gif

Hon får ett täcke dessa kalla nätter .
stennie
Väntar med spänning....

Dom har inga namn..har köpt dom billigt hos lokala blomsterhadeln typ 39:90 eller 49:90
Dom två rosa köpte jag för 2 år sedan...Jag köpte en vit i år, den hade 2 knoppar men jag tror inte att dom kommer att utvecklas
för jag tycker inte dom har växt på den månaden jag har haft den!

Idag

Tror ni att dom är öppna i morgon?

CITAT (aldo @ 20-05-2008, 19:21) *
Min dillpion blommar för 1:a gången med 3 underbara ,enkelblommor i mörkrött . bravo.gif

Hon får ett täcke dessa kalla nätter .

Kan vi inte få se bild?
fröhamstern
otroligt vacker!!!! här e bara små knoppar....men den som väntar på.....
Ophelia
Läckert!! Speciellt den med mörka blad. Buskpioner är sannerligen exotiska växter som tack och lov ändå fixar ett relativt högt zonläge smile.gif
pleximaster
Rockii pion...

IMG_4286.JPG

IMG_4287.JPG

Gula pion som jag hittat, någon som känner till vad det kan vara för sort?

IMG_4288.JPG

IMG_4289.JPG

IMG_4290.JPG

mvh plexi

Sommartorparn
Oh, vad fina! bravo.gif

Hur stora/breda blir buskpioner? Hur vill dom växa?
pleximaster
Rockii pionen har ca 12-15 cm stora blommor på bilderna, kan bli lite större fullt utslagna. Jag var otydlig i mitt tidigare inlägg, De gula pionerna är inte buskioner! Liknar svavelpioner men har spetsigare blad tycker jag, kanske finns det flera olika svavel pioner eller så är detta en hybrid av något slag. De är mer klargula än de ser ut på bilderna

"Hur vill de växa?..."
Bor i Lund i Skåne, nere i den lägsta delen av Rinnebäcksravinen vilket ger en vindskyddat läge. Jag flyttade Rockiin i vintras till en plats där man ser den mer, Det är första gången den blommar. Den står i en svag sydväst sluttning med djup lerighaltig matjord, (gammalt potatisland/köksträdgård sedan 200 år, mycket näringsrik och mullig lerjord 50 cm djupt.) Den trivs mycket bra här verkar det som, men det gör allt annat också. Det är bästa läget i trädgården. Nån månad efter flytten la jag lite brunnen kogödsel runt den. Sen har jag vattnat var tredje dag i maj då vi haft extremt lite regn här. Den är kanonfin i både blommor och blad och grenverket har växt ca 25-30 cm i vår. Men förhållandena är nog näst intill optimala, bör klara betydligt sämre vilkor. Jag hoppas att denna planta kan växa upp och bli en 1,5-2 meter hög buske.

mvh plexi
stennie
Kan det vara Krinkled white?
Skruttis
CITAT (pleximaster @ 21-05-2008, 10:15) *
Rockii pion...

IMG_4286.JPG

IMG_4287.JPG

mvh plexi

Du den där är ju bara helt, totalt, galet........ yahoo.gif
Ursäkta om jag dreglar en stund, SUPERSNYGG!!!
stennie
CITAT (Skruttis @ 21-05-2008, 12:25) *
Du den där är ju bara helt, totalt, galet........ yahoo.gif
Ursäkta om jag dreglar en stund, SUPERSNYGG!!!

Visst är den snygg...men ack så dyr!
stennie
Nu börjar det likna nått!

AnnammA
CITAT (pleximaster @ 21-05-2008, 10:15) *
Rockii pion...

IMG_4286.JPG

IMG_4287.JPG

Gula pion som jag hittat, någon som känner till vad det kan vara för sort?

IMG_4288.JPG

IMG_4289.JPG

IMG_4290.JPG
mvh plexi

Åker man till Everöd, från Åhushållet, så ligger där ett hus på vägen( i en kurva innan, man ska svänga av mot Everöd) och i den trädgården blommar just nu en Rockiipion, som säkert har över 30(!) blommor...Fantastiskt!
AnnammA
Jag har tre buskpioner som brukar blomma, och några mindre(bl a en rocks) som ännu ej satt blom. Blommorna på en av de blommande frös i påskas, och min vitblommande är jag lite osäker på hur det blir med, om några av knopparna frös i påskas, men min äldsta rosaröda har iallafall fem stora knoppar som är på gång. Snart...

busk2.JPG

stennie
Till och med knopparna är imponerande !!! wub.gif
embees
Min enda blommande buskpion hitills. Ytterligare en annan är på G.
AnnammA
CITAT (embees @ 22-05-2008, 21:54) *

ÅHHH!!! wub.gif
Biggan_
Mina är också i blom!

[attachment=18579:IMG_6729pion.jpg]

[attachment=18580:IMG_6732pion.jpg]
stennie
CITAT (embees @ 22-05-2008, 21:54) *

Vilken härlig färg !!!!! wub.gif

CITAT (Biggan_)
Mina är också i blom!

Vackert! wub.gif
Christer i Falköping
Min första slår ut idag, imorgon kommer den att vara helt utslagen.
Christer.
AnnammA
Min röda med 5 blommor har slagit ut nu! Jag har 1 vit där en del av knopparna frös i påskas, så där blir nog bara en blomma, och min rosa blir helt utan pga påskkylan. -cry-.gif

träp3.JPG

träp4.JPG

träp5.JPG

Biggan_
Underbara pioner! wub.gif
kira
Mina pioner ,har fler allt från pyttesmå till stora buskar,trivs i soligt läge med lite leraktig jord.Har inte gödslatså mycket endast lite om våren,de vill inte ha färsk naturgödsel,komposterad stallgösel som finns i påsar är bättre.
Man skall inte plantera dem för djupt,rothlsen får inte vara djupare än fem centimeter men o andra sidan går det att fylla på till hösten så inte plantan fryser.
Jag bor i zon IV o mina har klarat av riktigt kalla vintrar med endast snö o det som fallit till marken som marktäckning.
Nu har jag,skrivit o det,köpt en japansk trädpion kommer inte att blomma i sommar men om den överlever vintern är glad för det.
Biggan_
CITAT (kira @ 30-05-2008, 12:14) *
Nu har jag,skrivit o det,köpt en japansk trädpion kommer inte att blomma i sommar men om den överlever vintern är glad för det.

Nu blev jag nyfiken! Japansk trädpion har jag nog aldrig sett! Är det något liknande de kinesiska sorterna?
pionmarcus
vilka stora buskpioner ni har. mina är ´bara röda skott ännu. men jag kan se något runt nere i bladen. en kvist hade dock gått av men det kommer en till.
Christer i Falköping
CITAT (kira @ 30-05-2008, 12:14) *
Mina pioner ,har fler allt från pyttesmå till stora buskar,trivs i soligt läge med lite leraktig jord.Har inte gödslatså mycket endast lite om våren,de vill inte ha färsk naturgödsel,komposterad stallgösel som finns i påsar är bättre.
Man skall inte plantera dem för djupt,rothlsen får inte vara djupare än fem centimeter men o andra sidan går det att fylla på till hösten så inte plantan fryser.
Jag bor i zon IV o mina har klarat av riktigt kalla vintrar med endast snö o det som fallit till marken som marktäckning.

När man planterar örtartade pioner är det 5cm som gäller. Buskpioner har andra krav, framförallt om de är ympade. Har den egen rot planterar man i samma djup som i krukan, men är den ympad, skall ympstället ned c:a 15cm under markytan. Helst skall man dessutom luta den i 45graders vinkel. Då skapar ympen lättare egna rötter och blir då mindre beroende av ympunderlaget. Sätter man ympade buskpioner grundare finns nämligen risken att ympunderlaget ( oftast någon enkel doftpion) skjuter upp egna blad och blommor. På sikt tar den då över och buskpionen dör så sakteliga.
Christer.

Japansk buskpion är i stort sett detsamma som de vanliga kinesiska. Lite andra sorter bara. Har dessutom hört att de skall vara något härdigare, men har ingen egen erfarenhet av dem.
Biggan_
CITAT (Christer i Falköping @ 31-05-2008, 22:25) *
Japansk buskpion är i stort sett detsamma som de vanliga kinesiska. Lite andra sorter bara. Har dessutom hört att de skall vara något härdigare, men har ingen egen erfarenhet av dem.

Tack Christer! thanks.gif
ZaraP

Hej!
Underbara trädpioner!! I år blir jag själv utan.. -cry-.gif
Köpte en för 2 år sen som blommade med två blommor i fjol
men har inte en enda knopp i år!!! Varför de? Är de nån som
har en förklaring? Det här med att knoppar fryser bort... då borde man
väl ha sett det, men min har inte haft knoppar i år alls...

´Trist, trist, trist... får trösta mig med mina maffiga orientaliska
vallmon istället!! Mvh ZaraP
Christer i Falköping
Jag har fått lära mig att de behöver en kall höst och vinter för att ge bra med knoppar. Inget vi haft de senaste åren direkt.
Christer.
AnnammA
Det går snabbt utför med skönheten...

trp.JPG

trp2.JPG

...och detta är vad som inte frös bort från min vita buskpion. Bräcklig blomma, som nog också fick sig en knäck från de kalla påsknätterna...

Vit

Biggan_
...och nu blommar min aprikosfärgade!

[attachment=19204:IMG_7184_pion_b.jpg]
stennie
WOW...va snygg den var!
Nicke smålänning
Planterade två kinesiska buskpioner (rockii) hösten -06. De förde en tynande tillvaro förra året. I år har den ena skjutit skott från marken, tror det finns hopp om denna. Den andra däremot kom det endast ett par antydningar till blad längst ut på en kal pinne. Brukar det vara så svårt att etablera dessa? Vad tror ni jag gjort för fel? Tror ni det finns chans att även den andra ska slå upp med nya skott, eller är det för sent? Har ni några tips vad jag kan göra? Klippa ner till marken, eller?
pionmarcus
mab blir ju lite avundsjuk på era vackra buskpioner. min är bara 2 st grenar med några skott på än så länge. förra året skulle det bli en blomma men nått djur eller liknande hade av stjälken! tror ni den kommer blomma iår? den har 2 st skott.
Christer i Falköping
Buskpioner tar lång tid på sig att växa. Det är bara till att acceptera. Jag köpte två fröplantor för åtta år sedan, då var de kanske tio centimeter höga. Nu består de av tre "pinnar" var, kanske en halvmeter höga. Fortare än så går det sällan. Dessutom är det väldigt tidigt på året. Vissa av mina har stora knoppar, men andra har bara bladknoppar än.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon