|
stennie
19-05-2008, 21:44
Snart sker det! 
Helt fel zon bor man i! Hos mig har stjärnflockan nyss visat sina första blad. Mina små pionrötter från odla kommer förmodligen att blomma första gången om sådär en tre-fyra år. /Anki
Helen i Piteå Zon 5
19-05-2008, 22:00
Spännande och garanterat väldigt vackert
Ingrid Zon3
19-05-2008, 22:37
Sååå vackert! Vet du vad sorten/sorterna heter? Den rödbladiga, aaah!!!
Maria82a
19-05-2008, 22:57
vad tjusig...  nu början jag längta efter min..hoppas den kommer med paket under veckan... Min e en rockii pion....spännande... såg coop bygg har buskpioner för 149 kr... men säljs ju inte här uppe men det var ju inte så dyrt... men rockiipionerna e mer härdiga än vanliga buskpioner...
Min ena buskpion blommar för fullt och klarade av minusgraden häromnatten som tur var....
Min har fortfarande rätt små knoppar. Dom brukar inte blomma förrän i juni, något före de andra pionerna. Hoppas vädret blir lika bra som det var 2006. Då blev det jättestora blommor.
Sussie F-Flower
20-05-2008, 15:42
Underbart Vackert!
Det är så strå'na reser sig på armarna...
Christer i Falköping
20-05-2008, 17:24
Vackra som halvutslagna redan. Mina har ett tag kvar innan de öppnar sig. Christer.
Min dillpion blommar för 1:a gången med 3 underbara ,enkelblommor i mörkrött . Hon får ett täcke dessa kalla nätter .
stennie
20-05-2008, 19:06
Väntar med spänning.... Dom har inga namn..har köpt dom billigt hos lokala blomsterhadeln typ 39:90 eller 49:90 Dom två rosa köpte jag för 2 år sedan...Jag köpte en vit i år, den hade 2 knoppar men jag tror inte att dom kommer att utvecklas för jag tycker inte dom har växt på den månaden jag har haft den! Idag   Tror ni att dom är öppna i morgon? CITAT (aldo @ 20-05-2008, 19:21)  Min dillpion blommar för 1:a gången med 3 underbara ,enkelblommor i mörkrött . Hon får ett täcke dessa kalla nätter . Kan vi inte få se bild?
fröhamstern
20-05-2008, 20:37
otroligt vacker!!!! här e bara små knoppar....men den som väntar på.....
Ophelia
20-05-2008, 21:31
Läckert!! Speciellt den med mörka blad. Buskpioner är sannerligen exotiska växter som tack och lov ändå fixar ett relativt högt zonläge
pleximaster
21-05-2008, 09:15
Sommartorparn
21-05-2008, 09:29
Oh, vad fina! Hur stora/breda blir buskpioner? Hur vill dom växa?
pleximaster
21-05-2008, 10:10
Rockii pionen har ca 12-15 cm stora blommor på bilderna, kan bli lite större fullt utslagna. Jag var otydlig i mitt tidigare inlägg, De gula pionerna är inte buskioner! Liknar svavelpioner men har spetsigare blad tycker jag, kanske finns det flera olika svavel pioner eller så är detta en hybrid av något slag. De är mer klargula än de ser ut på bilderna
"Hur vill de växa?..." Bor i Lund i Skåne, nere i den lägsta delen av Rinnebäcksravinen vilket ger en vindskyddat läge. Jag flyttade Rockiin i vintras till en plats där man ser den mer, Det är första gången den blommar. Den står i en svag sydväst sluttning med djup lerighaltig matjord, (gammalt potatisland/köksträdgård sedan 200 år, mycket näringsrik och mullig lerjord 50 cm djupt.) Den trivs mycket bra här verkar det som, men det gör allt annat också. Det är bästa läget i trädgården. Nån månad efter flytten la jag lite brunnen kogödsel runt den. Sen har jag vattnat var tredje dag i maj då vi haft extremt lite regn här. Den är kanonfin i både blommor och blad och grenverket har växt ca 25-30 cm i vår. Men förhållandena är nog näst intill optimala, bör klara betydligt sämre vilkor. Jag hoppas att denna planta kan växa upp och bli en 1,5-2 meter hög buske.
mvh plexi
stennie
21-05-2008, 10:21
Kan det vara Krinkled white?
Skruttis
21-05-2008, 11:25
CITAT (pleximaster @ 21-05-2008, 10:15)  Rockii pion... IMG_4286.JPG IMG_4287.JPG mvh plexi Du den där är ju bara helt, totalt, galet........ Ursäkta om jag dreglar en stund, SUPERSNYGG!!!
stennie
21-05-2008, 12:02
CITAT (Skruttis @ 21-05-2008, 12:25)  Du den där är ju bara helt, totalt, galet........ Ursäkta om jag dreglar en stund, SUPERSNYGG!!! Visst är den snygg...men ack så dyr!
stennie
21-05-2008, 16:53
Nu börjar det likna nått! 
AnnammA
21-05-2008, 23:48
CITAT (pleximaster @ 21-05-2008, 10:15)  Åker man till Everöd, från Åhushållet, så ligger där ett hus på vägen( i en kurva innan, man ska svänga av mot Everöd) och i den trädgården blommar just nu en Rockiipion, som säkert har över 30(!) blommor...Fantastiskt!
AnnammA
22-05-2008, 11:34
Jag har tre buskpioner som brukar blomma, och några mindre(bl a en rocks) som ännu ej satt blom. Blommorna på en av de blommande frös i påskas, och min vitblommande är jag lite osäker på hur det blir med, om några av knopparna frös i påskas, men min äldsta rosaröda har iallafall fem stora knoppar som är på gång. Snart... busk2.JPG
stennie
22-05-2008, 12:13
Till och med knopparna är imponerande !!!
Min enda blommande buskpion hitills. Ytterligare en annan är på G.
AnnammA
23-05-2008, 07:18
CITAT (embees @ 22-05-2008, 21:54)  Min enda blommande buskpion hitills. Ytterligare en annan är på G. ÅHHH!!!
Biggan_
23-05-2008, 11:41
Mina är också i blom!
[attachment=18579:IMG_6729pion.jpg]
[attachment=18580:IMG_6732pion.jpg]
stennie
23-05-2008, 12:49
CITAT (embees @ 22-05-2008, 21:54)  Min enda blommande buskpion hitills. Ytterligare en annan är på G. Vilken härlig färg !!!!! CITAT (Biggan_) Mina är också i blom! Vackert!
Christer i Falköping
24-05-2008, 14:47
Min första slår ut idag, imorgon kommer den att vara helt utslagen. Christer.
AnnammA
30-05-2008, 08:12
Biggan_
30-05-2008, 09:47
Underbara pioner!
Mina pioner ,har fler allt från pyttesmå till stora buskar,trivs i soligt läge med lite leraktig jord.Har inte gödslatså mycket endast lite om våren,de vill inte ha färsk naturgödsel,komposterad stallgösel som finns i påsar är bättre. Man skall inte plantera dem för djupt,rothlsen får inte vara djupare än fem centimeter men o andra sidan går det att fylla på till hösten så inte plantan fryser. Jag bor i zon IV o mina har klarat av riktigt kalla vintrar med endast snö o det som fallit till marken som marktäckning. Nu har jag,skrivit o det,köpt en japansk trädpion kommer inte att blomma i sommar men om den överlever vintern är glad för det.
Biggan_
30-05-2008, 12:03
CITAT (kira @ 30-05-2008, 12:14)  Nu har jag,skrivit o det,köpt en japansk trädpion kommer inte att blomma i sommar men om den överlever vintern är glad för det. Nu blev jag nyfiken! Japansk trädpion har jag nog aldrig sett! Är det något liknande de kinesiska sorterna?
pionmarcus
31-05-2008, 21:05
vilka stora buskpioner ni har. mina är ´bara röda skott ännu. men jag kan se något runt nere i bladen. en kvist hade dock gått av men det kommer en till.
Christer i Falköping
31-05-2008, 21:25
CITAT (kira @ 30-05-2008, 12:14)  Mina pioner ,har fler allt från pyttesmå till stora buskar,trivs i soligt läge med lite leraktig jord.Har inte gödslatså mycket endast lite om våren,de vill inte ha färsk naturgödsel,komposterad stallgösel som finns i påsar är bättre. Man skall inte plantera dem för djupt,rothlsen får inte vara djupare än fem centimeter men o andra sidan går det att fylla på till hösten så inte plantan fryser. Jag bor i zon IV o mina har klarat av riktigt kalla vintrar med endast snö o det som fallit till marken som marktäckning. Nu har jag,skrivit o det,köpt en japansk trädpion kommer inte att blomma i sommar men om den överlever vintern är glad för det. När man planterar örtartade pioner är det 5cm som gäller. Buskpioner har andra krav, framförallt om de är ympade. Har den egen rot planterar man i samma djup som i krukan, men är den ympad, skall ympstället ned c:a 15cm under markytan. Helst skall man dessutom luta den i 45graders vinkel. Då skapar ympen lättare egna rötter och blir då mindre beroende av ympunderlaget. Sätter man ympade buskpioner grundare finns nämligen risken att ympunderlaget ( oftast någon enkel doftpion) skjuter upp egna blad och blommor. På sikt tar den då över och buskpionen dör så sakteliga. Christer. Japansk buskpion är i stort sett detsamma som de vanliga kinesiska. Lite andra sorter bara. Har dessutom hört att de skall vara något härdigare, men har ingen egen erfarenhet av dem.
Biggan_
31-05-2008, 23:25
CITAT (Christer i Falköping @ 31-05-2008, 22:25)  Japansk buskpion är i stort sett detsamma som de vanliga kinesiska. Lite andra sorter bara. Har dessutom hört att de skall vara något härdigare, men har ingen egen erfarenhet av dem. Tack Christer!
Hej! Underbara trädpioner!! I år blir jag själv utan.. Köpte en för 2 år sen som blommade med två blommor i fjol men har inte en enda knopp i år!!! Varför de? Är de nån som har en förklaring? Det här med att knoppar fryser bort... då borde man väl ha sett det, men min har inte haft knoppar i år alls... ´Trist, trist, trist... får trösta mig med mina maffiga orientaliska vallmon istället!! Mvh ZaraP
Christer i Falköping
01-06-2008, 19:22
Jag har fått lära mig att de behöver en kall höst och vinter för att ge bra med knoppar. Inget vi haft de senaste åren direkt. Christer.
AnnammA
02-06-2008, 09:11
Det går snabbt utför med skönheten... trp.JPG trp2.JPG ...och detta är vad som inte frös bort från min vita buskpion. Bräcklig blomma, som nog också fick sig en knäck från de kalla påsknätterna... Vit
Biggan_
04-06-2008, 10:48
...och nu blommar min aprikosfärgade!
[attachment=19204:IMG_7184_pion_b.jpg]
stennie
04-06-2008, 14:39
WOW...va snygg den var!
Nicke smålänning
11-06-2008, 07:55
Planterade två kinesiska buskpioner (rockii) hösten -06. De förde en tynande tillvaro förra året. I år har den ena skjutit skott från marken, tror det finns hopp om denna. Den andra däremot kom det endast ett par antydningar till blad längst ut på en kal pinne. Brukar det vara så svårt att etablera dessa? Vad tror ni jag gjort för fel? Tror ni det finns chans att även den andra ska slå upp med nya skott, eller är det för sent? Har ni några tips vad jag kan göra? Klippa ner till marken, eller?
pionmarcus
25-04-2009, 11:49
mab blir ju lite avundsjuk på era vackra buskpioner. min är bara 2 st grenar med några skott på än så länge. förra året skulle det bli en blomma men nått djur eller liknande hade av stjälken! tror ni den kommer blomma iår? den har 2 st skott.
Christer i Falköping
25-04-2009, 19:19
Buskpioner tar lång tid på sig att växa. Det är bara till att acceptera. Jag köpte två fröplantor för åtta år sedan, då var de kanske tio centimeter höga. Nu består de av tre "pinnar" var, kanske en halvmeter höga. Fortare än så går det sällan. Dessutom är det väldigt tidigt på året. Vissa av mina har stora knoppar, men andra har bara bladknoppar än. Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|