HeleneN
Fick mina perenner från odla.nu igår, ett stort paket med bla hostor, kärleksört och astilbe. Men vad bleka och ämliga dom var, jag visste knappt vad som var upp och ner på dom?! Liknade mest såna där groddar man odlar i kylen....

Ska det där blekgula vara ovan jord? Tar det sig även om dom hamnar halvtäckta av jord? Bör de skyddas på nätterna fortfarande, eller tål de natt-temperaturen i stockholmsområdet?

Ska bli mycket spännande att se om det verkligen blir något av dom stackars plantorna... rolleyes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Själv är jag supernöjd över mina, Phlox, Hosta och Lilja. Det är ju rötter man får och groddarna visar ju att plantan lever och är på G. Plantera ner dom i en kruka, du kan klippa bort lite av rötterna så dom blir lite kortare, vattna och ställ varmt om du vill att det ska fortare men du kan absolut ha krukorna ute lite skyddat. Plantera med groddarna strax under jordytan, du kan plantera plantan djupare senare i rabatten smile.gif
HeleneN
Jag läste i odlingsanvisningarna (efter att jag planterat redan) att man ska plantera i kruka först. Jag har redan grävt ner hela klabbet i rabatten (22 plantor....). Funkar det i stockholmsområdet (zon2)?

Eller måste jag gräva upp och sätta i kruka....? *suck*

Jag satte dem så groddarna precis stack upp över jordytan.
Helen i Piteå Zon 5
Nja, inte tror jag du behöver gräva upp plantorna... du kanske kan sätta över fiberduk så blir det lite varmare där under. Jag skulle nog ha satt lite jord över groddarna så dom inte syns wink.gif För jag tänker så här att, plantor i rabatten har ju rötterna under jorden där groddarna startar innan man ser det ovan jord g.gif jag vet inte..kan ha fel, tycker att plantorna får en sådan ytlig plantering annars.
Du kan vänta lite till, kanske det är någon mer som svarar vad dom tycker
titti49zon6
Tycker att Helens förslag låter alldeles utmärkt tummenupp.gif
själv har jag planterat mina i kruka med groddarna under jord och
dom brukar alltid bli fina, jag har köp från Odla i 4 år och det mesta har blivit bra,
stora fina plantor när dom väl kommit på plats och fått växa till sig nåt år
Lady Hamilton
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 20-05-2008, 10:27) *
......För jag tänker så här att, plantor i rabatten har ju rötterna under jorden där groddarna startar innan man ser det ovan jord........

Jo men Helen i Piteå tummenupp.gif det är ju precis så det är.
Mitt tips till HeleneN är att du kan lägga mera jord över plantorna som du grävt ner, så att det har ett lager ovan på. Sedan när de börjar växa så 'rättar det tillsig' är jag övertygad om. Och täck över dem med duk den första tiden
HeleneN
Nu ska jag skutta hem och skotta över jord över plantorna! Och bädda ner dom litegrann också, så blir det nog stora fina plantor! Om lille sonen bara låter täcket ligga kvar förståss, det är inte lätt när man är nyfiken på allt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon