annaviktoria
Skumt! Har aldrig hänt mig tidigare. Tänkte ta tillfället i akt och se ifall jag kan få någon fason på dem, men har aldrig haft att göra med rosor på det sättet tidigare. Hur ska jag plantera dem? Ska jag låta med stå kvar i vattnet? Kommer det rötter över huvud taget?
Nina H
Jag har aldrig varit med om detta, men jag såg ett progam om Anita Ekberg för att tag sedan. Hon påstod bestämt att hela hennes rosenträdgård härstammade från rosor hon fått i bukett!!!! Prova vetja!
Hannele
Tidningen Land hade reportage om en rosengård, där de flesta rosorna härstammade från vanliga snittrosor.
Ägaren var blomsterhandlare och hade mycket snittrosor över.

På sommarhalvåret stoppar jag snittrosorna direkt ut i rabatten - de har klarat sej länge - men vissa vintrar är för tuffa. Många snittrosor är nog mindre härdiga växthusrosor...?
Jag tänker ändå fortsätta att stoppa alla makens snittrosor i jorden. wub.gif
annaviktoria
OK, ska testa lite rolleyes.gif Skulle det inte vara fantastiskt ifall det funkade!
Susanne i Linköping
Suck, vad jag blir avundsjuk. Aldrig har då jag fått några snittrosor av min karl.
Får väl köpa en rosenplanta istället.
kerstin z5-6
Den vita stora i mitt rosalbum liksom en röd Mercedesros är precis sådana -det går finfint ..
e_sedell
Jag har klipt ner några stycken till sticklinga format. Ett blad och ett snärp kvar. Får se om det bli någonting...
Ljusalfheim
kan man vänta tills blommorna börjat vissna? så man kan ha dem inne i vasen länge innan man sätter ut dem?? unsure.gif
e_sedell
Jag tog mina när inte mamma ville ha dem längre, det spelar nog ingen större roll....
kerstin z5-6
Vill man lyckas bra bör man klippa minst en dm av stjälken -gärna med det"röda skottet med ..så fort som möjligt-sandblandad jord -sätt i krukkanten ej i mitten -glasburk på ,, vänta 6-8 v -till du ser rötter
Blommans stjälk blir lite kortare bara biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Nina H
OJ, jag tänker på min hög med torkade rosor. Tänk om jag hade planterat ut dem istället.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon