Lemonne
Det här är halva min trädgård i Zon II. Jag gillar Engelska trädgårdar, det ska vara lummigt och romantiskt, gärna med små rum. Men jag har helt idétorka när det gäller min stora gräsmatta. Den sluttar lätt nedåt, och som ritningen visar väldigt kraftigt ned mot staketet. Långsidan mot järnvägen kan jag inte göra något med, sikten för lokföraren måste vara fri.

Jag funderar på att sätta ett "mindre" träd, t.ex. Japansk blodlönn eller ett japanskt körsbärsträd någonstans mitt på gräsmattan. Jag är öppen för förslag både vad det gäller placering och trädval. I anslutning till detta träd har jag också tänkt mig en Schersmin av något slag, gärna en doftande.

Mina måsten är alltså att det skapas någon slags "vägg" för att dela upp gräsmattan, och denna vägg ska gärna skänka skugga åt hundarna. Gräsmattan ligger så pass långt från huset att det knappt blir någon skuggtid alls, förutom tidig förmiddag.

Är tacksam för samtliga förslag och idéer av både utséende, träd, buskar, perenner... ALLT!

[attachment=18476:Ny_bild.png]

Ska kanske tillägga för säkerhets skull att ritningen visar en gräsmatta på cirka 250 kvm...
ingrids
I mitt nuvarande snuviga tillstånd är jag osäker på vad som vetter vart men men vill iallafall avråda dig från ett ensamt träd mitt på en så stor gräsmatta. De trädgårdsböcker jag överkonsumerar brukar rekommendera att man gör stora sammanhängande planteringar av träd, buskar och perenner. Jag funderar också på vilken effekt du vill uppnå - ska gräsmattan bli skuggigare, krympa, få en spännande form, verka mer eller mindre avlång? Hur tänker du dig din branta slät - ett "vattenfall" av slingrande klätterrosor, ett stenparti, en rhododendron ravin?
250 m2 är massor med metrar att göra skoj saker med ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon