I vår trädgård finns ett antal brudspireror som inte verkar ha fått någon skötsel alls på många år - vi flyttade in för två år sedan. Jag tycker verkligen om brudspirea, men dessa buskar är mest ris: alldeles för höga, så att de i princip ligger åt sidan. Blommor och blad sitter längst ut på varje gren. Finns det någon chans att reparera dem? Kan de beskäras. När och hur isf? Eller måste vi starta om med nya buskar?
Aqvakul
20-05-2008, 17:19
Jag har skurit ner Brudspirea till 20 cm, med gott resultat. Jag har idag en häck, efter knappt fyra år, som är ca metern hög och blommar vackert. Lämplig tid att beskära är väl tidig vår. I mitt fall skedde det dock mitt i sommaren, vilket berodde på att jag fick med grannen på idén och inte vågade vänta.
Fågelvägen
20-05-2008, 18:41
Aquakul, enligt Vollbrechts BESKÄRNINGSBOKEN skar du ner brudspireorna en ganska lämplig tid: "direkt efter blomningen". Brudspirean ska inte beskäras på vårvintern. Man tar bort de äldsta grenarna vid basen.
Aqvakul
20-05-2008, 19:19
CITAT (Fågelvägen @ 20-05-2008, 19:41)

Aquakul, enligt Vollbrechts BESKÄRNINGSBOKEN skar du ner brudspireorna en ganska lämplig tid: "direkt efter blomningen". Brudspirean ska inte beskäras på vårvintern. Man tar bort de äldsta grenarna vid basen.
Fast nu handlade det ju om en föryngringsbeskärning och då undrar jag om inte vårvintern ändå är bäst......
föryngringsbeskärning är bästa att gör under vårvinter på grund att på den har tiden växter skickar många skott.
Lycka till, H: Bassam
Tack. Då får de en andra chans efter nedklippning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.