mojo
Jag har tidigare fått värdefulla tips angående min första kolonilott och min söderbalkong. Jag har glatt odlat men nu har jag fått en alldeles egen trädgård och kommer att behöva mer hjälp än någonsin. Jag är trots allt bara en glad amatör.. men nu till min fråga. Jag har alltså en nygrävt land i västerläge och undrar vad jag kan så på friland nu och förvänta mig att kunna skörda i år.
Jag vet att ni sitter på eoner av kunskap så kom igen ös det över mig. Jorden är en aning sandig så jag tänkte använda tidigare ägares kompost, plus extra mull och lite näring för att få lite fart. Vad tror ni?

Tackar och bockar på förhand.

m
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns massor du kan så direkt på friland och få skörd iår ex. sallat, spenat, mangold, ärtor, squash/pumpa (går utmärkt att direktså i zon 1), dill, persilja, ruccola, de flesta kålväxter.

Bönor + majs går också utmärkt att så när jorden har en temp på runt +15C.

Du kan också hinna få skörd av en massa rotsaker ex. morot, betor, rädisa/rättika, potatis men var det gräsmatta där du grävt iordning brukar man ofta få problem med knäpparlarver de första åren och de gillar att tugga på rotsaker.
mojo
Tack,

Jag antog att det skulle finnas massor att odla, som olika salladssorter, rädisor, bönor. Jag var dock inte lika säker på squash och kålväxter, jag trodde att broccoli och blomkål tog lång tid på sig men du kanske tänker mer på asiatiska kålsorter?

I helgen blir det i allafall till att så.

Jag mottager gärna fler ideer om grödor som kan vara lämpliga för en nybörjare. Har beställt Lena Israelssons Köksträdgården för att se vad jag ska plantera var, hoppas bara att jag hinner hämta ut den i tid.

Kanske lägger ut min plan innan jag skrider till verker för att se att jag inte brutit mot några "trädgårdslagar".

Eva i Västerås
Fast första sommaren äter nog knäpparlarverna mest gräsrötter.
Och dom finns inte överallt, så det är klart värt att prova.

För sånt som tar längre tid kan du kolla plantskolorna. Dom har ofta grönsaksplantor. Lökväxter, sallat, selleri och kålväxter är bland det man kan hitta, förutom då squash, gurka, tomater, chili.
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 1 kan man fortfarande så blomkål, vitkål etc många veckor framåt, sorter för höstskörd planteras sent + det finns både snabba och långsamma sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon