Cilla
Inhandlade i försomras en liten spretig, halvbruten planta som hette klockranka, Cobaea scandens. För mig okänd, men tänkte den skulle klättra lite nätt på armeringsjärnen till mina kupoler.

Vilken fantastisk växt, ny för mig! Den stod still ett bra tag men när den sedan satte fart har den lilla spretiga plantan nu växt med ca 50 stänglar som är mer än 6 meter långa! Hela kupolen är helt övertäckt (och växterna inuti klagar över skuggan förstås) och den har svingat sig upp i en ek och blommar med stora, lila klockor! Fruktställningarna efter blom är vackra också.

Den växer snabbare än bokharabinda, helt klart - och med vackert bladverk. Massor av roliga, röda spröt som den hänger sig fast med.

Jag tror den är ettårig och ser i min planta att blomfärgerna varierar. Idag upptäckte jag ljuslila och blå stora blommor mitt bland de mörklila. Ser på nätet att den finns i vitt också.

Rekommenderas till den som vill ha en starkväxande, klättrande ettåring!
Har ni andra haft denna underbara växt utan att säga nånting? tongue.gif

Bilder från nätet:

Öland
Jag sådde klockranka för första gången i år och de är helt fantastiska. Mina klättrar på kycklingnät på ena sidan av verandan och de är som du säger säkert 5-6 m långa rankor. Blir väldigt bra insynsskydd.
Den är ettårig men så lätt att så. Ska ha flera nästa år också.
Är det någon som har prövat att ta egna frön? Hinner de mogna här?
Cilla
Mer klockranka åt folket! Jag ska absolut så den nästa år. Plantan hade inget pris när jag köpte den och när jag såg 60:- på kassaapparaten ångrade jag mig direkt. Men inte nu.

Får dina blommor olika färger också, Öland?

Hittade inget om hur man kan plocka eget frö på nätet, men väl detta:

Lindbloms fröer:
Såtid: februari-mars
Plantavstånd: ca 50 cm
Rankornas längd: 5 m
Användning: klä in bersåer, altaner, staket, eller som avdelare trädgården
Blomningstid: från augusti

Blommar efter ca 135 dagar
Blomman är vacker, men egentligen odlar man denna växt mest för dess otroliga bladmassa. Få andra växter är så bra att täcka in ytor eller agera avdelare. Bladverket blir tätt och vackert.
Tål kyligt väder bra.

Och från Gardening i England:

Growing tips
Cobaea scandens should be sown in late winter or very early spring, individually in small pots in seed compost, each seed set on its edge and thinly covered with more compost or perlite. Cover the pots with clingfilm to retain moisture and put in a windowsill propagator. Germination takes three weeks to a month. Once germinated the seedlings should be moved to larger (5in) pots with stakes inserted so that the young stems have something around which to twine. Grow them on at a cooler temperature. Harden them off carefully and put the young plants out in the garden when the danger of frost is past, against a sturdy trellis or close to a south-facing wall or fence on to which wires or netting have been attached. Cobaea does best in moist but well-drained soil, so water regularly in dry spells.

Cobaea scandens can be grown in a large pot (at least in diameter) in large cool greenhouse or conservatory, as long as suitable wires are provided for it to cling to. Any pot-grown cobaea needs copious watering and protection against glasshouse red spider mite. They will overwinter provided that the temperature at night does not dip below 5C.
Öland
Hej Cilla
Mina får bara blålila blommor, iallafall hitills. Men de är ljusgröna först och får sin blåa färg efter nån dag.
Men att så i februari-mars är nog tidigt. Jag sådde i mars och plantorna blev jättestora tidigt. Lite problem med att bära in o ut när de skulle avhärdas. När de väl skulle ut för gott så planterade jag på friland.

Gunilla
Cilla
Gott att veta, då ska jag börja lite senare. Min planta var bara någon avbruten decimeter när jag satte ned den på friland i försomras, så det räcker nog att fröså i april för min del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon