HeleneN
Jag har en stor planteringsyta intill en uppstickande bergsknalle. När jag började gräva där så upptäckte jag att under ett 20-30 cm tjockt lager fin matjord ligger det ett lager singel. Det har nog legat trädgårdsplattor där en gång i tiden. Under singlet kommer jord igen. På vissa håll stöter jag på berget med spaden.

Hur djup jord behövs för att perenner och buskar ska trivas? Kan de sprida rötterna i sidled, eller klarar de att tränga ner genom singlet? Det står ett körsbärsträd alldeles intill berget, och det klarar ju sig, men det har väl djupare rötter.
Fenja
Det beror alldeles på vilka buskar och vilka perenner du tänkt dig att sätta.
Mvh
Fenja
CillaM
CITAT (HeleneN @ 20-05-2008, 16:48) *
Jag har en stor planteringsyta intill en uppstickande bergsknalle. När jag började gräva där så upptäckte jag att under ett 20-30 cm tjockt lager fin matjord ligger det ett lager singel. Det har nog legat trädgårdsplattor där en gång i tiden. Under singlet kommer jord igen. På vissa håll stöter jag på berget med spaden.

Hur djup jord behövs för att perenner och buskar ska trivas? Kan de sprida rötterna i sidled, eller klarar de att tränga ner genom singlet? Det står ett körsbärsträd alldeles intill berget, och det klarar ju sig, men det har väl djupare rötter.

Kan det inte vara så att det gruset har lagts där av en annan anledning? Tex så att man dränerade vattnet i lagom takt till växterna som finns nedanför berget? Körsbärsträdet har väl både djupa och grundgående rötter? Åtminstone har ett hos mig det, det skjuter rotskott åt helskotta, vilket irriterar mig en hel del. Fast jag vill samtidigt inte ta ner det.
Bassam
perenner behöver 30*30*30cm, träd behöver 60*60*60cm.
Lyck till,H:Bassam
ingrids
Håller med Fenja om att det beror på vad du tänkt plantera, vissa behöver djupar jord än andra och en del har rötter rakt ner (pålrot) och andra brer ut rötterna i sidled.
Bassam
Det finns princip för växter och den här principen kommer från efter att de gör flera gångar och prover,
Lycka till- H: Bassam
MammaMattsson
CITAT (HeleneN @ 20-05-2008, 16:48) *

Som bassam skriver, det beror på.

Väljer du torktåliga perenner så bör det visst gå bra, de brukar inte heller kräva mycket gödning.
Se fördelen med att det är väldränerat också, det är mycket bättre än tvärtom. Du bör också kolla hur soligt det är på platsen!
HeleneN
CITAT (MammaMattsson @ 22-05-2008, 00:13) *
Som bassam skriver, det beror på.

Väljer du torktåliga perenner så bör det visst gå bra, de brukar inte heller kräva mycket gödning.
Se fördelen med att det är väldränerat också, det är mycket bättre än tvärtom. Du bör också kolla hur soligt det är på platsen!

Då antar jag att det är 'sämre' om det är soligt, att jorden torkar ut snabbare? Det här är snarare en skuggig yta, lite morgonsol fram till 8 och lite sol igen på kvällen.

Hittills har jag planterat hosta, astilbe, lungört, alunrot och vintergröna. Samt gammal schersminbuske (som inte gör något om den dör), en rododendron och tre lagerbuskar.

Det har vuxit syrener på platsen tidigare, så jag inbillar mig att buskarna kanske kan skicka ner rötterna genom gruset i backen?

Vilka perenner kan man annars rekommendera som inte har ett djupt rotsystem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon