Full version: Vad är det här?
Grå
När vi var ute i skogen för några veckor sedan passerade vi en björk som såg ut så här.
Vad är detta?
Jag försökte söka på det, men vet inte vad jag ska söka efter. "Bula på björk" resulterade i en möbelfirma...

[attachment=18483:Björkbula1.JPG][attachment=18484:Björkbula_2.JPG]
Sussie F-Flower
Ser ut som om det vore en björkvril.
Om det är det så försök att ta reda på den, om du får för markägaren...
Ser stor ut!
Sussie F-Flower
Kolla på sidan 4 http://www.reklamfolket.nu/pdf/tidningar/trappuppgangen.pdf i bifogad tidning. (Längst upp till vänster!)
Aqvakul
Är det sådana man gör kåsor av?
Stella-Polaris
Det är en vril.. Orsakas av ett virusangrepp. Kan liknas lite med godartad cancer. Man kan göra otroligt tunna, och starka, skålar av dessa om man inte fuskar.. Fiberna skall dras ut för hand...

Dessutom verkar denna vril ha "Svartbark". Denna bark anses i Ryssland , som har folkmedicinen kvar pga katolska kyrkan alldrig kom dit, vara en särdeles effektiv medicin..

Dock ingen medicin att leka med!!!!!!! Den verksamma subtansen finns i näveroljan som är cancerogen...
Sussie F-Flower
Äkta kåsor görs av björkvrilar, men sedan finns det ju dom som gör av furu och andra träslag också. Finns t.o.m. dom som gör av vanligt virke, alltså vanligt sågat virke utan vril.
Totalfiasko, tycker jag.

Vrilen blir stenhård och läker inte oavsett hur länge det står kaffe i.
Grå
Nja... jag lämnar den nog åt Vrilfolket istället...

Tack för upplysningen, då slipper vi sitta och fundera på vad det var. Kan träd leva med en sådan svulst, eller kommer det att dö (p.g.a den)?
Sussie F-Flower
Dom överlever!
Synd om du inte vill ha den. Den är nog värd några tusen...
5-8000 är inte ovanligt för en sån på en marknad....
Stella-Polaris
Märks knappt eller ingen skillnad mellan ett vril träd och ett utan..
Whiskuchi
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-05-2008, 18:02) *
Dom överlever!

Njae, det är väl markägarens pengar i så fall, inte Grås (om inte Grå äger marken då) wink.gif
Stella-Polaris
Nja du får inte 5-8000 för en vril..... en färdig skål är en annan sak.... En fuskskål gjord med svarv eller stämjärn kostar ibland ett par tusen. Men en riktig hand jagad fiberdragen skål hittar du knappt... kanske att en sådan av utormordentlig kvalitet och storlek går för en 5-8000....

Annars byter jag yrke direkt!!!!
Grå
CITAT (Whiskuchi @ 20-05-2008, 18:20) *
Njae, det är väl markägarens pengar i så fall, inte Grås (om inte Grå äger marken då) wink.gif

Funkar inmutning...?
Stella-Polaris
I så fall får du inmuta halva norrland!!!!! vrilar är inget ovanligt norrut.....
CillaM
Var den här enorma jättevrilen kommer ifrån låter jag vara osagt men den fanns iaf på Trädgårdsdagarna Liseberg 2005.
Jättevril

Grå
Jag tycker de är lite äckliga, faktiskt, om jag ska vara ärlig. Både i levande form och nedhuggen.
Hoppas inte det finns någon utomjording som gör skålar och kåsor av människotumörer...
CillaM
Jag tycker de är fascinerande och som skålar eller annat väldigt vackra
Sussie F-Flower
CITAT (CillaM @ 20-05-2008, 21:04) *
Var den här enorma jättevrilen kommer ifrån låter jag vara osagt men den fanns iaf på Trädgårdsdagarna Liseberg 2005.
Jättevril

Häftig!!! Den var stor!!! Undra vad den väger....?
Kul att du fotade den med tanke på frågan från Grå.
Netha
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-05-2008, 18:02) *
Dom överlever!

ohmy.gif
I vilken värld lever du?

Inte ens i bearbetad version kammar de såna summor.,
det vet jag eftersom make plus några till jobbat just med vrilar.
Grå
Jo.. jag har en sådan skål som en av mina f.d svärfäder har gjort.
Jag tycker mest synd om trädet, även om det bara är ett träd. När man tittar på de där bilderna (både mina och den från liseberg) så känns det nästan som att man har en sådan klump runt halsen. Usch..
crying.gif
CillaM
Men av vad jag har förstått så har inte trädet ont av det. En granne till mamma har 2 enorma björkar som funnits i minst 40 år och de har s.k. häxkvastar i grenverket. O de bara växer och växer. Ekar har ju gall och det ser ganska fränt ut också. Kul att plocka på hösten och dekorera med.
Netha
CITAT (CillaM @ 20-05-2008, 22:32) *
Men av vad jag har förstått så har inte trädet ont av det. En granne till mamma har 2 enorma björkar som funnits i minst 40 år och de har s.k. häxkvastar i grenverket. O de bara växer och växer. Ekar har ju gall och det ser ganska fränt ut också. Kul att plocka på hösten och dekorera med.

Det är ... Glasbjörken ... som har häxkvastar.
Dessa har dock inget gemensamt med vrilar ... som är en utväxt på Björkstam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon