Lilla Selma
Hej hopp! En av våra kattsingar välte en kruka med svärmors tunga så att en tunga bröts av sick.gif . Jag tog tungspetsen a0a.gif och stoppade ner den i jord i en liten kruka och nu undrar jag om jag gjorde rätt... Jag har för mig att man kan göra så när man förökar svärmors tunga. Hur länge brukar man behöva vänta innan man ser om det blir något resultat?

Hälsar Selma
Fenja
Jag vet att man kan göra så, men jag har inte en aning om hur lång tid det tar...
Mvh
Fenja
Chivvie
Det vanliga vid förökning av svärmors tunga är väl att dela plantan. Den brukar ju ganska så snabbt få tillökning i krukan.
Lilla Selma
Jodå Chivvie - det är det ju, men nu var ju vitsen att på något sätt ta vara på den avbrutna tungspetsen sick.gif ! Som växtentusiast är man väl ibland lite knäpp, men det är ju så kul att se om det funkar! Jag väntar så gärna på resultatet! wub.gif !

Kram från Selma
Rihane
CITAT (Lilla Selma @ 21-05-2008, 11:02) *
Jodå Chivvie - det är det ju, men nu var ju vitsen att på något sätt ta vara på den avbrutna tungspetsen sick.gif ! Som växtentusiast är man väl ibland lite knäpp, men det är ju så kul att se om det funkar! Jag väntar så gärna på resultatet! wub.gif !

Kram från Selma

Tror att det ska funka.
Har själv gjort så. Jag tror att jag satte dom i vatten först men att sätta i jord är bättre påstås det.
Sätt en påse över också för att hålla fuktigheten.

Anic
Satte du den uppå ned på i jorden? Alltså den del som var längs upp på plantan hamnade i jorden och inte den del som bröts? Snurrig fråga jag vet, men kan inte komma på ett bättre sett att formulera mig på.
Lilla Selma
Jag satte tungan med snittet neråt i jorden - alltså inte upp och ner. Tror att det ska vara så...

/Selma
Lilla Selma
Hej igen! Är det inte märkligt - just när jag började tappa tålamodet med att vänta på resultatet av min "tungplantering" (jag gjorde den i vintras) - så får jag syn på ett par små, ljusgröna piggar som tittar upp! smiley_small_hug.gif Är det inte förunderligt!

Så då kan jag alltså svara på min egen fråga: Det tar några månader, i mitt fall var det nog fyra-fem. Kanske beror det också på vid vilken årstid man gör sitt lilla experiment santa.gif .

Kram från en glad Selma

Lisapo
Jag har också gjort förökning på detta sätt en gång för några år sedan. Glömde bort krukan och några månader senare så tittade de upp. Men det tog lång tid.
Kilmister
Det enklaste är annars att bryta bort en bit av plantan inklusive en bit rot,
sätta i jord och den börjar växa i stort sett omedelbart.
evaisa
Visst går det bra med en avbruten tungspets! Är det bara ett litet skott så kan det ta många månader innan något händer. Var det ett gulrandigt skott? I så fall blir de nya bladen inte gulrandiga utan gröna - vilket också kan vara fint!

Ditt nya skott blir i bonzai-format om skott-biten är liten. Så om du vill ha mini svärmorstungor så tar man småbladbitar. Det är bra om man kan torka bladbiten i någon dag innan den sätts i jorden.
Bassam
- Det är bra med försök om du har tid och plats. Men själv tycker om man köpa rött hormon och behandla det man kan spara mycket tid.
- Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon