Vet någon hur man gör för att odla denna delikatess.
Tänkte pröva med vanliga solrosfrö, hade det varit tidigare på säsongen skulle jag använt mitt växthus, nu kommer jag att ställa dem i köksfönstret.
Tror någon att det går, kom gärna med andra tips.
Nellie
Hmm har aldrig prövat, men tror du inte man gör som med groddar? Dvs de skall sköljas och förvaras mörkt under några dagar innan man ställer fram dem för att de skall bli gröna. Sedan förvaras de i kylskåp tills man skall äta dem? Jag väntar också med spänning på ett svar då jag har enorma mängder solrosfrön efter sommarens solrosrabatt!
Hannele
21-08-2003, 15:19
På färdiga solrosgroddar får man pilla bort det hårda skalet.
Jag har gjort groddar i vanliga glasburkar, med nät (stumpbyxa?) som lock.
Sköljs morgon och kväll, ska stå mörkt, typ skafferi.
Sista dagen ska groddarna få ljus.
Ha gärna rumstempererat vatten i kanna för sköljning.
Inget vatten ska finnas kvar, burken ska helst ligga ner.
Hälsokostaffären har flera sorters frön till groddning, smakar olika. http://www.ortblomman.com/ortbiten/groddar.html
Kajsa H
22-08-2003, 10:07
Skulle man inte kunna odla dem ungefär som man odlar smörgåskrasse, dvs på en våt bädd, då kan man ju bara klippa av dem och slipper förhoppningsvis skalen. Jag har aldrig provat grodda solrosfrön heller, däremot rädisfrön de blir peppriga och goda. Rekommenderas om ni har frön över från säsongen. Odlas i mörk burk som vanliga groddar.
Hannele
22-08-2003, 10:41
Ja, på bomull. Inte i jord.
Louise i Göteborg
22-08-2003, 12:20
Men visst måste man väl pilla av skalen ändå? Solrosor hör ju till de som kommer upp med fröskalet som en mössa.
Jag har för mej att just detta med fröskalen var ett problem för dem som började grodda solrosskott till försäljning. De fick visst hålla på ett tag tills de hittade en sort som var lite mindre besvärlig..
e_sedell
23-08-2003, 21:17
Det finns ju skalade solros kärnor att köpa. Det funkar jätte bra...
Går det att grodda dom???

*känner mig dum*
... trodde att dom var så "misshandlade" att dom var "döda"...
e_sedell
23-08-2003, 21:33
De jag köper mina från en lokal kvarn, de har dem i en egen påse men jag tror de köper in dem färdiga. Om inte så kandet ju bero på att anndra värme behandlar dem och de inte gör det.... Jag har bara erfarenhet av dessa....
Jag har aldrig testat att grodda dem utan skal - tog bara för givet att de var värmebehandlade eller bestrålade eller nåt' liknande... Korkat! Man skall aldrig ta något för givet, det borde jag ha lärt mej vid det här laget!!
e_sedell
23-08-2003, 21:39
Hehe, jag trodde precis som du, men jag kunde inte låta bli att pröva....
Madeleine1
25-08-2003, 20:52

Jag har hela gräsmattan full!!! Jag har kastat ut frön till småfåglarna hela sommaren vilket resulterar i en bädd av solrosskott utan skal. Har inte velat plocka dock - vet ju inte riktigt om det är frön som blivit över eller om de passerat 'genom' fåglarna...
Madeleine1
25-08-2003, 21:22
CITAT (Madeleine1 @ 25-08-2003, 22:22)

:lol: :lol: :P :D
Men då är nog risken överhängande att de kommer hit och hämtar mig i en bil med blåljus. Måste finnas bättre sätt att odla och skörda solrosskott...
Risken finns.... Fast tror du att det är psykakuten eller infektion du skulle hamna på.... Tänker på om fröna passerat genom fåglarna...
Hannele
26-08-2003, 07:18
Man kan aldrig vara nog försiktig...
Bäst att sluta äta ägg också!
Hej!
Jag brukar odla solrosskott på fönsterbrädan för att klippa och ha i sallader.
En låg vid bytta får lite jord i botten och vanliga solrosfrön (såna som fåglarna matas med under vintern) hälls ut på jorden. Jag vattnar och några dagar senare är skotten klara att klippas av och ätas.
Vissa får man pilla bort skalet på men de flesta klarar själva att göra sig av med "mössan".
Har tänkt prova att odla dem på fuktig bomull men har inte kommit mig för att göra det än.
Mvh, Carina
Madeleine1
26-08-2003, 19:56
CITAT (Ina @ 25-08-2003, 23:09)
Risken finns.... Fast tror du att det är psykakuten eller infektion du skulle hamna på.... Tänker på om fröna passerat genom fåglarna... ;) :lol:

Nä, det var nog mest tuggandet på gräsmattan...
Hälsningar från den ivrigt betande...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.