Hej På Er,
Undrade lite vad man får bygga utan att behöva allas underskrift mm??
Vill bygga ett uterum ...så vad gäller ???
Tack på förhand
ThomasJ
21-08-2003, 12:08
Det är väl 12kvm. (under tak).
Och minst 4,5 meter från tomtgränsen.
o ifall man har en granne o vill ha det närmare tomtgränsen tror jag det räcker att vara överens med grannen
CITAT (oldwolfie @ 23-08-2003, 13:18)
o ifall man har en granne o vill ha det närmare tomtgränsen tror jag det räcker att vara överens med grannen

Skriftligt godkännande. Bra att ha i framtiden.
Det är helt olika regler i kommunerna. Du måste nog lyssna med din byggnadsnämnd. Att strunta i det kan bli dyrt.
Friggebod-regeln går ej att tillämpa om man skall bygga veranda.
Det beror på vart du ska bygga och hur långt från tomtgräns uterummet ska vara. Sen kan det skilja i regler från kommun till kommun, om du bor centralt eller ute på landet. Det bästa är nog om du kontaktar byggnadsnämnden i din kommun för de brukar vara rätt petiga ibland.
Vi ska bygga garage och fick dispens att bygga 1 meter från tomtgränsen (angränsande mark är en gräsplätt ägd av kommunen). När vi ansökte om byggnadslov så skickade de ut papper till grannarna där grannarna fick komma med synpunkter om de hade något emot bygget. Det hade dock ingen så vi fick tillåtelse att bygga.
Har man byggt för stort och på fel plats så kan det straffa sig om man inte har bygglov. Det kan gå så illa att man blir tvungen att riva bygget om det upptäcks så det är bäst att ta det säkra före det osäkra och höra med kommunen först anser jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.