annette-djurö
21-05-2008, 07:31
Hej!
Jag antar att det går att ta sticklingar från kaprifol, men hur gör jag. Det är inte en kaprifol som står i min trädgård utan hos en nära vän. Jag måste alltså knipsa av "något" och ta med mig hem. Snäll rara - ngn som vet.
Jag vill så gärna ha en kaprifol, men har dessväre inte råd att köpa någon för tillfället.
Sussie F-Flower
21-05-2008, 08:45
Hej Annette!
Jag tog en ca enmeters lång spröt för två år sedan som jag lade ner längsefter, i rabatten.
Jag valde en som inte hade hunnit bli så vedartad.
Preparerade ingenting, mer än att jag luckrade upp lite i rabatten.
Tryckte ned spröten lite i jorden och lade sedan över jord (ca nästan 1 dm) över alla bladveck/rosetter och där är det rötter nu.
Kommer på 4-5 ställen.
Tyvär har jag satt den pricis mitt bland tulpaner och påskliljor, så bara de har vissnat ner så ska jag söka en ny plats för kaprifolen. Då kommer jag att knipsa av mellan de nya rotsystemen så blir det flera som jag kan sätta ihop, så blir den tät och fin... hoppas jag...
Om jag minns rätt så gjorde jag det på hösten. Skulle tro att det går lite fortare om man tar fräsha årsskott nu på våren/försommaren istället. (mjukare stam)
Lycka till!
Min syster tog ett skott och satte i en vattenflaska ute på balkongen. Det tog ett tag men det kom rötter så hon planterade den i en kruka.
Den har överlevt vintern.
Chivvie
21-05-2008, 19:40
Den första kaprifolen jag hade, där rev jag bara av en bit från en planta ute i skogen och grävde ned den en bit och lät resten ligga på jorden. Den fick ingen särskild vård, men den tog sig fint.
Kilmister
21-05-2008, 21:26
Jag har en mycket gammal kaprifol som jag flera gånger försökt ta sticklingar ifrån men alltid misslyckats. Sedan testade jag med en avläggare istället och lyckades på första försöket. så det skulle vara min metod nästa gång jag ville föröka den.
skogstroll
22-05-2008, 07:46
jag lyckades första gången jag provat, har en gammal kaprifol på ett ställe som spridit sig med avläggare, tog en sån och planterade på nya stället. Det gick prima!
Jag klippte några grenar och stoppade ner i jorden på ny plats förra sommaren. I år har de tagit sig och kommer fint.
Lasse Lucidor
24-01-2009, 20:18
Jag har tagit stickling av blomsterkaprifol på sommaren. Sticklingen har varit ca 10cm hög, endast ett bladpar på sticklingen. Det övre snittet är precis ovan ett bladpar och det nedre var precis under ett bladpar. Det undre bladparet togs förstås bort innan det sattes i torvbricketten/el kruka med såjord. Hade sedan i litet miniväxthus på fönsterbrädan, Norrsida. De rotade sig bra efter ca 3 veckor tror jag.
För att få så kort stickling får man ta sticklingen långt nere på ett skott. Ju högre upp på skottet man tar ju längre blir det ju mellan bladparen. I slutet av maj om våren är tidig eller i början av Juni är nog lagom och då hinner den växa till sig och övervintra på friland.
Jag tror inte man behöver ha det nedre snittet precis under ett bladpar/knopp, På Clematissticklingar skall man ju ha det nedre snittet ovan en knopp och det går ju bra.
/LASSE
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.