|
Discogiraffen
21-05-2008, 07:43
Förra säsongen blev vi invaderade av spanska mördare. Vi plockade flitigt och fick bukt med problemet. Men nu är jag misstänksam... I år har jag inte sett en enda snigel! Ja, jag borde vara strålande glad, men jag undrar lite vad som hänt... Det känns som de håller på att samla sig till en gerilla-attack, en motffensiv... Kan verkligen vårt idoga plockande ha fått bukt med dem?? Eller vad har jag missat..?
Jag har också funderat varför inga syns, men..........
igår hittade jag den första, inte så stor men allafall en mördarsnigel.
den förpassades i en bunke saltvatten och lever inte längre.
Nu blir det koll morgon och kväll.
Många andra sniglar har vi men dom får leva.
Lemonne
21-05-2008, 08:51
Här är det också för tillfället tomt på sniglar, fast vi hade en hel del för ett par veckor sedan. Tror att torkan och frosten har slagit ut dem. Förmodligen bara för tillfället i våra trakter iaf.
Snigelhatare
21-05-2008, 10:29
Här har varit tomt ett tag antagligen på grund av torkan. Nu när det kom några regnstänk för ett par dagar sedan så var jag ute i högt gräs och gick. Där kryllade det av dem. Inga små nyfödda inte utan stora äckliga feta.
De samlar sig och väntar på regn. När det blir fuktigt ute så kommer de att anfalla i flock.
CITAT (Snigelhatare @ 21-05-2008, 11:29)  Här har varit tomt ett tag antagligen på grund av torkan. Nu när det kom några regnstänk för ett par dagar sedan så var jag ute i högt gräs och gick. Där kryllade det av dem. Inga små nyfödda inte utan stora äckliga feta.
De samlar sig och väntar på regn. När det blir fuktigt ute så kommer de att anfalla i flock. De väntar väl på regnet och ligger under tiden och trycker någonstans där man minst anar. Mördarsniglarna gjorde entré i vår trädgård förra året och jag plockade och hällde ut Snigelfritt. Har inte sett en enda än så länge i år. Hoppas det stannar där!
Har inte sett speciellt många här heller, ifjol plockade vi tusentals...
Men dom kommer igen, för torrt för dom just nu bara, minsta fukt eller regn så är det fullt av dom.
Har börjat sprida lite snigelgift förebyggande, så det ligger där och väntar på dom hungriga sniglarna...
Hade så många ifjol att det inte gick att klippa alla, ryggen höll på att gå till sist, nu jobbar vi på dubbla fronter, gift och sax, nästa år ska jag köpa Nematoder.
Har hört att man ska börja med det tidigt på säsongen, eftersom de stora sniglarna inte blir spec påverkade, det är dom små det är effektivast mot sägs det.
Nån som har erfarenhet?
Vi fick in mördarsniglarna i vårt område för 4 år sedan och sen dess har det totala antalet sniglar ökat stadigt, trots att jag och några andra i området jagat dem med våra saxar. Som värst kunde jag avliva mer än 400 om dagen.
Förra året, som var ett exceptionellt snigelår p.g.a. det myckna regnandet, var ändå något av ett trendbrott. Men trots att det var massor av sniglar, var det påtagligt färre av de bruna. Istället var det mångdubbelt fler än vanligt av de 'vanliga' svarta, som tidigare varit rätt harmlösa i trädgården, men som nu var större och kraftigare än normalt, och som knaprade i sig mina grönsaker och frösådder lika glupskt som någonsin mördarsniglarna.
Jag har en obehaglig känsla att de spanska sniglarna har korsat sig med vår svarta skogssnigel och utvecklat en härdigare hybrid, med de värsta egenskaperna från båda arterna. Så numera avlivar jag även de svarta, de lär ändå knappast vara utrotningshotade.
I år har jag ännu inte sett några bruna mördarsniglar alls , och bara ett fåtal svarta, men det beror väl på det torra och kalla vädret - de bidar säkert bara sin tid.
Har någon annan sett samma tendens, när det gäller bruna och svarta?
ingrid fuxwall
21-05-2008, 17:42
De finns här - i min trädgård men torkan gör att de ligger nergrävda eller gömmer sig någon annan stans. Så fort jag vattnar är de där och lämnar slemspår efter sig.
ingrid
Fågelvägen
21-05-2008, 17:50
Här har regnat några gånger och någon brist på sniglar är det inte! Men särskilt många har jag inte mött, dvs. de har inte mött min vassa spade  . Här finns bruna, svarta, stora och små + de vanliga smaskiga snäckorna med vitt skal.
Alexander-VG-zon3
21-05-2008, 17:55
det är att är det torrt,soligt,varmt så är dom i skogen i skuggan men är det istället mulet,regnigt,svalt så kommer dom fram i massor och även in i trädgården . frosten gör inte så stor skada .
Jag plockade förra året 19.360 sniglar. Den 26/5 2007, alltså förra året, hade jag samlat 7.826 sniglar. Idag, den 22/5 2008, har jag endast kommit upp i 1.048 sniglar. Och jag började i mars. Något resultat för samlande har det alltså givit, plus att det nu har vart så torrt också. Men, jag låter de svenska svarta skogsniglarna vara, kölsniglarna och pantersniglarna vara i fred. För faktum är att det är ytterst sällan jag ser några svarta svenska skogsniglar och det oroar mig. Att handkultivera rabatterna, gräva och vända jorden, är ett bra sätt att få upp små sniglar, att få upp äggen som de lagt. Att ha grodor och paddor är också ett sätt att bekämpa snigelplågan. Tänk bara på att inte lägga ut gift så att grodorna kommer åt det, jag vet inte om giftet går på groddjuren.
CITAT (CillaM @ 22-05-2008, 20:56)  Jag plockade förra året 19.360 sniglar. Den 26/5 2007, alltså förra året, hade jag samlat 7.826 sniglar. Idag, den 22/5 2008, har jag endast kommit upp i 1.048 sniglar. Och jag började i mars. Något resultat för samlande har det alltså givit, plus att det nu har vart så torrt också. Men, jag låter de svenska svarta skogsniglarna vara, kölsniglarna och pantersniglarna vara i fred. För faktum är att det är ytterst sällan jag ser några svarta svenska skogsniglar och det oroar mig. Att handkultivera rabatterna, gräva och vända jorden, är ett bra sätt att få upp små sniglar, att få upp äggen som de lagt. Att ha grodor och paddor är också ett sätt att bekämpa snigelplågan. Tänk bara på att inte lägga ut gift så att grodorna kommer åt det, jag vet inte om giftet går på groddjuren. Så många sniglar har jag inte ens sett under heeela mitt liv och det är låååååångt det!
Margaretha
23-05-2008, 11:21
Jag har inte heller sett några i år. Inga stora, men vi hittade en barnkammare i jorden, när vi flyttade en en salvia, och samma sak i rotsystemet hos en näva. Men värst av allt: Häromdagen flyttade jag några utblommade tulpaner till ett ställe där jag VILL ha dem, och i en lök, som var urholkad och nästan tom, fanns också en pyttesnigel! Visste inte att de äter lökar. Kanske därför tulpanerna i vissa rabatter försvinner hela tiden?
Hi! Har aldrig sett en mördar snigel i min trädgård
CITAT (Carl @ 23-05-2008, 12:29)  Hi! Har aldrig sett en mördar snigel i min trädgård lugn, bara lugn... när du minst anar det...  torvan
Säg inte så  Jag har aldrig haft några heller men nu blir jag jättemisstänksam mot varje snigel som dyker upp, är det verkligen så att mördarsniglarna alltid är bruna/brunaktiga men aldrig svarta?
Mördarsniglarna är bruna, men den bruna färgen kan vara allt från mörkbrun till nästan orange. De är aldrig svarta som vår svarta skoggsnigel. Däremot lär mördarsniglarna nu ha börjat korsa sig med våra inhemska sniglar - om det är sant eller sannolikt eller bara en skröna vet jag inte. Färgen på dessa eventuella hybridsniglar har jag inte heller hört talas om.
Vi fick in mördarsniglarna på vårt koloniområde 1999, då fanns inga snigelmedel i handeln förutom släckt kalk i hutlöst dyr kiloförpackning, jag tror det var Weibull. Släckt kalk är effektivt bara så länge det inte regnar, men det är ju regn som verkligen får fart på sniglarna. De första somrarna var sniglarna en verklig plåga, men sedan avtog de i mängd och kunde hållas i schack utan alltför stor möda...ända tills förra sommaren. Då var det lika illa som när de först dök upp.
Nu är det torrt här sedan en tid, och man ser inte många sniglar utom där man vattnar. Dagen efter är där stora hål i rabarberbladen, alla köksväxter har jag i år valt att odla i pallkragar med fiberduk över - vilket förstås inte funkar i längden, men det är ju småplantorna som är mest lättuggade och därför utsatta.
Har gjort samma erfarenhet. Eftersom vi plockat varje morgon o kväll de senaste somrarna trodde jag kanske att det gett resultat.Eler så ligger de i skogsbrynet o bara väntar på att invadera!! Bor i Småland
De ligger i skogsbrynet och laddar inför regnväder, tror jag...Här regnade det hela dagen i förrgår, på kvällen var det gott om mördarsniglar på cykelvägen. Det hade också gått åt en hel del Snigelfritt i mina fällor igår, och jag hade det tveksamma nöjet att kunna plocka årets första "vuxna" mördarsniglar.
Annkina
28-05-2008, 21:33
Skrev precis om det i bloggen.
Vattnade för nån timme sedan och var nyss ute och kollade. Inte en enda snigel!!!
Men säger som några av er andra, de ligger och väntar. Men skönt så länge man slipper se dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|