skogstroll
Hallojsan!

Min kisse är lite småvild och klättrar gärna upp i en av tallarna där det sitter en holk med en fluggsnapparefamilj. Finns det nåt smart sätt att skydda de små liven från henne (så gott det går i alla fall) för hon älskar att fånga sina flygande "karameller"? Tacksam för tips!
ingrids
Tja, det jag spontant tänker på är att sätta en krage på tallen som hon inte kan klättra runt, eller en bur av hönsnät en bit ut från stammen. Räddar inte den som lämnat boet, men borde göra att hon stör fåglarna lite mindre.
skogstroll
ja det är en bra ide. tack!
Chivvie
Idén med krage är bra, du kan ju ta bort den på hösten när fåglarna har flyttat.

Hade en gång en väldigt duktig jägare, och han fick hålla sig inne under de få veckor när ungarna lämnade boet. Något som inte alls uppskattades, men jag gillar inte att få presenter med fjädrar på.
Ingrid Zon3
Gör du "kragen" mer som en kjol eller tratt med stora öppningen neråt så funkar det ännu bättre. Men du behöver få ut ytterkanten en bra bit från stammen, 25-30 cm skulle jag satsa på.
Chivvie
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2008, 20:39) *
Gör du "kragen" mer som en kjol eller tratt med stora öppningen neråt så funkar det ännu bättre. Men du behöver få ut ytterkanten en bra bit från stammen, 25-30 cm skulle jag satsa på.

Och en bra bit upp på stammen, för katter är duktiga på att hoppa högt!
Ingrid Zon3
CITAT (Chivvie @ 21-05-2008, 20:44) *
Och en bra bit upp på stammen, för katter är duktiga på att hoppa högt!

Instämmer absolut, gardinstångshöjd + en halvmeter säkerhetsmarginal biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon