Sollan
Jag har fått en resa till Chelsea Flower Show i present. yahoo.gif
Har aldrig varit där tidigare. Jag behöver tips och råd, vad får man ta med sig hem, HUR tar man ev växter hem (får man det?), packningstips, allt ni vet!! Är det mindre med folk när de öppnar?
Jag ska vara där på lördagen då man säljer ut utställningsmaterial tydligen. Man kanske måste ha väldigt vassa armbågar?
Hjälp mig!
Virriz
GRATTIS till en superpresent!!

Jag var där igår!!!! biggrin.gif biggrin.gif
Det var första gången för mig på Chelsea och var helt fantastiskt!!! Tänkte bildbomba lite senare...

Det var galet mycket folk, men ändå väldigt välorganiserat så det flöt på utan köer till toaletter, restauranger osv.
Jag handlade lite tillbehör, fröer mm, växter fick man beställa mot hemskickning (brochyrer finns att fylla i).
Har hört det där om utförsäljningen på lördagar och det behövs nog uppladdning med vassa armbågar, kan jag tänka mig! Jag TROR att man får ta med sig växter inom EU, men har inte 100 koll, kolla med Tullen?

Vi var där 9 på förmiddagen och det blev mer och mer folk hela tiden. Spenderade ca 5 timmar på Chelsea, och då tyckte jag att vi var ganska "snabba". Inklusive fika och lunch såklart! smile.gif

Sollan
Tack, jag är såååå förväntansfull!!!! Var det jättedyrt att shoppa??
Österläge
Man får ta med växter inom EU, inga problem. Från ett EU-land och även från hela Europa får man fritt ta med sig växtmaterial om vikten är under 2 kg.

Så här skriver Odla om det:

Inom EU kan du köpa med dig i stort sett hur mycket växter som helst, utan särskilda åtgärder. Men - en del växter måste ha ett växtpass. Växtpasset ska sitta på växten redan i trädgårdsbutiken, och det kan t ex se ut som en liten etikett. Du som köpare ska alltså inte själv behöva se till att det sitter där. Denna regel kan ändå vara bra att känna till, för växtpasset är en garanti för att växterna genomgått kontroll och är friska. Växtpass krävs för många träd och buskar i familjen Rosaceae (rosväxter) bland annat äpple, päron, plommon, körsbär, hagtorn, oxbär och rosenkvitten. Med på listan finns också sättpotatis, citrusväxter, humle och vinranka. Det beror på att dessa växtslag kan drabbas av allvarliga skadegörare.

För att krångla till det lite grann finns det några skadegörare för vilka Sverige räknas som skyddad zon, dvs växtpassen på de aktuella värdväxterna måste intyga att speciellt hårda krav uppfylls för dessa skadegörare. För närvarande är det bronsfläcksjuka och rhizomania (båda virus), bomullsmjöllus och koloradoskalbagge.

Googla om du vill ha mer regler...

Ha så kul på Chelsea! Inte alls avis, näää... innocent.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon