Cilla999
Hej.

Jag har de senaste nätterna haft - 2 till -4 grader ute, och inne i växthuset har det varit som lägst +8 grader med värmefläkt.
Törs jag då flytta ut mina tomatplantor? De behöver solljuset så desperat. De står nu under lysrör i källaren, och börjar bli rangliga....

Har även två stor gurkplantor, står nu i köksfönstret, men trivs inte så jättebra. När kan man flytta ut dom, tror ni?
rosita
Visst kan du ha tomaterna i växthuset! Gurkor ska helst inte ha under 10 grader, men mina har klarat det vid enstaka tillfällen och jag har skördat minst 8 gurkor! Om jag vore du, skulle jag ta ut både gurkor och tomater i växthuset. Tänk bara på att de behöver kanske skuggas i början!
Sollan
Jag har haft mina tomater i växthuset ca tre veckor nu. Har värmefläkt för att skydda mot nattkylan. Drar dessutom över ett tält av fiberduk till natten om jag misstänker att det blir extra kallt. Ha det på även under dagen i början så plantorna inte bränns.
Majjijann
Jag har haft mina tomater och paprikor i växthuset i nästan en månad. Det har varit frost flera gånger, som lägst -2 i huset, men det har inte satt några spår alls. När jag flyttade ut plantorna var 25 gradet på dagen och bara ett par plus första nätterna, och jag orkade inte hålla på coh flytta 35 plantor ut och in, så jag bara slängde ut dem så fick de klara sig bäst de ville. Alla lever än cool.gif

Om du inte har några galet känsliga små plantor bör det inte vara någon fara.
jakob
Mina tomater har med åkt ut för fem veckor sedan ,,det har varit ca -3 grader ute,,men i växthuset som är 12 kvadratmeter har jag lyckats hålla runt plus 8-10 grade med hjälp av gravljus nattetid..har haft sex tända, plus några vanliga ljus.. mina tomater är fina, och gurkorna lika så..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon