Annefred

Hejsan

Jag är ny på denna sidan och i forumet....nu vill jag höra med Er om bra och vackra ideer att plantera i min 10 meter långa rabatt som också är 1 meter bred. Den är nu helt tom efter att jag grävt upp diverse olika grästuvor smile.gif och den har syd-ost läge och bara väntar på att få bli planterad.
Jag vill gärna anlägga en rabatt med "gamla" växter eftersom huset är från 1830-talet så ge mig Era bra ideer.
Både perenner och årsplanteringar är välkomna - kanske blir det bra med en kombination.../ Anne
Fenja
Hej och välkommen hit!
Malvor, gul hög rudbeckia, riddarsporrar, höstflox, såpnejlika (sprider sig), pepparmynta (sprider sig), stjärnflocka, iris, brinnande kärlek, pion, lungört, gammaldags rosor, lavendel, daglilja, violruta, akleja, orientalvallmo, bergenia, blågull, plymspirea (sprider sig), stockros och fingerborgsblomma är några gamla växter du kan fundera över.
Mvh
Fenja
Annefred
Åh tusen tack - tyvärr MÅSTE jag måla idag , men imorgon då blir det växtaffären för min del .....

/ Anne
Ingrid Zon3
Om du har ett bibliotek i närheter skulle jag rekommendera Christina Ilminges bok "Bevara och sköta en gammal trädgård". Innan du köper och planterar fullt helst smile.gif.
Annefred
Ja, vad kul d hade jag inte tänkt på - att låna böcker förståss - tack för tipset....

/ Anne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon