Full version: Passionsfrukt
mello88
När kan man ställa ut passionsfrukter? Någon som vet?
Alexander-VG-zon3
är det passiflora caerulea och passiflora edulis så kan du sätta ut dessa båda när är ca +5c +10c ute men då måste de ha stått svalt innan och du tar in dom vid frost ,, har du din passiflora inne i rumstemp kan du sätta ut den när det på dagen är runt +15c och ta in vid frost eller om det bara blir ett par plusgrader om natten . sätt den i skuggan först så du inte bränner bladen . till hösten kan dom vara ut innan frosten kommer men då måste du ha dom svalt under vintern ,, ska du ha dom inne på vintern får du vänja dom tillbaka . hmm lite rörigt inlägg jag fick till .
Kee
Min Caerulea var inte alls så kinkig som flaxss antyder. Men det var ju aningen varmare där i slutet på April än vad det är nu, då den fick komma ut. Men ngn speciell behandling har den inte fått, ut på balkongen bara och den stormtrivs!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 21-05-2008, 13:00) *
Min Caerulea var inte alls så kinkig som flaxss antyder. Men det var ju aningen varmare där i slutet på April än vad det är nu, då den fick komma ut. Men ngn speciell behandling har den inte fått, ut på balkongen bara och den stormtrivs!

lugn bara ,, jag har haft Caerulea på friland ( tills sorken åt upp den ) där den efter vinter återväxte med nya stammar ,,söker du på mina inlägg så ser du hur jag beskriver hur man ska göra för att den ska överleva en svensk vinter ,, så nej den är inte så ''kinkig'' om den är härdad . men har man den inne i rumstemp ( alla har olika temp ) så tar man ut den direkt så kan den bli måttligt chockad och vissna ner ,, har den stått svalt innan kan man ta ut den när det är runt +5c +10c ute och ta in vid frost för då är det än vinter för den när den är ute . men har man den inne i rumstemp bör man vänta tills det blir runt +15c och ta in den om det blir kallt ,,vilken speciell behandling du skirver om vet jag inte va det är för nåt ?? . plus svensk sommar är ju så är det +10c +15c i skuggan är än nätterna kalla .

och jag torr inte din har haft så fullt kallt att den mått dåligt . plus passiflora caerulea är tålig mot sol i början än dom andra arterna .

många tropiska passiflora tål inte under +5c ,,, jag skulle flytta en tropsiks passiflora från ett växthus in i huset ute var det +10c . och jag gick med den i famnen kanske 15-20min och det räckte för den att samma kväll tappade alla blad och ny tillväxt vissnade . dock har den återhämtat sig och växer på fint inne .

och förutom ev kyla så skadar solen dom om dom inte är vana dock som jag skrev en del arter är tåligare och eller har blivit härdade innan . jag satte ut min i östsolen efter en vecka var alla blad brända och den torkade senare ihjäl och det var min frösådda rätt så stora edulis på den tiden visste jag inte att solen kunde skada dom så mycket .

min passiflora edulis som jag har nu ,, ''slängde'' jag ut i slutet av april tror jag och det har den klarat bra och växer sig finare . den satte jag i total skugga först och nu har den vant sig och står i östsol den har även klarat en del nätter på under +5c och det tål den för att den är ingen passiflora som kräver tropiska förhållanden .

plus när den ska in i rumstemp och torr värme mår dom dåligt på det så då ska man helst vänja dom vid det . har man dock ett utrymme med sval temp kan man bara sätta in dom där direkt ( men då får det va sorter som tål att stå svalt )
hjärtegull
oj, var det någon som tog illa vid sig månne...?
Alexander-VG-zon3
CITAT (hjärtegull @ 21-05-2008, 19:48) *
oj, var det någon som tog illa vid sig månne...?

inte alls mitt hjärtegull smiley_small_hug.gif
mello88
Tack så mycket för svaren! tummenupp.gif

Jag har fyra olika sorter, Caerulea, Edulis, Amethyst och Aurantia (lite osäker på de två sista). Jag väntar nog lite med att sätta ut dem, det har ju som sagt blivit lite kallare igen.

När jag ändå är igång så undrar jag om passifloror bara växer med en enda ranka eller om de grenar sig? Mina är inte så stora ännu (några dm), så det är svårt att avgöra än så länge.
Alexander-VG-zon3
ja där kommer mer på dom , du kan även klippa i dom så där kommer nytt . du kan sätta ut dom nu om du tar in dom vid frost nu är det väl runt +15c +20c i skuggan?. du får kolla tempen
mello88
Jag blev väldigt förvånad när jag vattnade mina passionsblommor idag! Passiflora Amethyst (som fortfarande är knappt 3dm lång och är kvar inomhus i ganska liten kruka) har fått en blomknopp! yahoo.gif Jag trodde att passionsblommor inte blommade förrens tidigast andra året, och hade oavsett knappast väntat mig några blommor så snabbt. Vad ska jag göra nu? Låta den blomma över innan jag planterar om i större kruka, eller ge den mer plats redan nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon