Full version: Mera gödsel.....!
Mi70
Jag har som sagt haft aktiv trädgård i nu ett år drygt. Jag känner mig fortfarande novis på gödselområdet - det verkar vara en ren djungel med alla olika slags specialgödsel till olika slags växter olika tider på året! Jag brukar köra med kogödsel som jag slänger ner då jag nyplanterar något samt mulla ner med kompost på våren i kökslandet.

Nu är jag snart inne på andra året i min till stora delar nyanlagda trädgård och undrar om någon härinne kan bidra med sin stora sakkunskap till ett enkelt schema över HUR och med VAD man skall gödsla. Jag vill gärna slippa köpa flera olika sorters gödsel, ko-, och rosgödsel, NPK, egen kompost av hushållsavfall och "guldvatten" är det jag brukar köra med, någon till sort kan jag tänka mig att "ha i lager", därefter börjar det kännas dyrt och jobbigt......... huh.gif

Skall olika växtgrupper ha olika slags gödsel (träd, köksträdgård, perenner, ettåringar, lökar, buskar)?

Jag har förstått att man på hösten skall gödsla med pk gödsel, dvs utan n - vilket gödsel är det? Skall man därför inte använda kogödsel och npk på hösten?

Benmjöl, vad har man det till?

NPK, när kan man eg gödsla med det, inför/under växtsäsongen? Är det bra eller dåligt?

Kalk, är det bra att sprida ut allmänt eller bara till växter som vill ha kalkrik jord?

Jag känner mig helt vilsen så här inför hösten.......

wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Skall göra ett försök - blandat med tyckande å egen infallsvinkel å hemska historier ur vekrliga livet :-))

Jag väljer att dela in gödning i två kategorier - naturliga och tillverkade.

Till krukväxter använder jag mig helt skamlöst utav tillverkade.

Till dessa hör sk 'Blå korn' - 'NPK* - 'fullgödning' etc - det mesta granulat å flytande.

I mitt trädgårdsland använder jag mig enbart utav naturliga.

Till dessa hör hästdynga kodynga, benmjöl, höns gräsklipp nässlor etc etc.

All gödning innehåller en massa olika ämnen. Odlare fokuserar ofta på de heliga 'tre' d v s NPK - där N är kväve P är fosfor och K kalium - rötter å blommor kan man säga lite grovt.

All gödsel innehålelr detta i mer elelr mindre olika balanser och i hög grad.

Vi satsar ju på så långt det går på ekologisk / naturlig odling med mikroliv och god balans i jorden. Detta innebär att man satsar på att öka mullämnena i jorden, och försöka uppmuntra en god balans av allting.

Följaktligen så är det gödning av kategori 2 som används. Gödsel utav kategori 1 använde rjag inomhus, krukodling etctec. Det är ju ocksåså att användning av gödsel av typ 1 (kemisk) inte befrämjar mikrolivet, nedsättter mullhalten försurar smat kort och gott leder till en ond cirkel för växterna och i förlängningen min odlingsjord.

Gödsel och gödsel med kväve ges tidigt på säsongen! Vår fram till Midsommar är en god regel. I Södra Sverige kan man 'fuska' ett tag till ;-))

Ettåringar kan man gödsla med kväverik gödning hela sommaren å resten utav livstiden. Deras alltså:-))

Sedan vill måånga höstgödsla då det anses avmogna - PK - där kan man ta benmjöl - kemisk gödning typ 1 eller så Algomin - det går ju itne åt så mkt utav Algomin. Dt går väldans bra med att använda stallgödsel på våren och hoppa över det mesta fast man får ha Ca å Mg i bakhuvet ibland flr vissa växter .

Hur mycket?

10-20 cm tjockt lager utav stallgödsel krafsas ner. Hönsgödsel enligt påse benmjöl likaså.

Vem som skall ha vad. En god regel är - gör det enkelt!
Hönsgödsel ger snabb näring med mycket kväve d v s mkt blad.
Ko å häst är långsammare saker och ger mkt bra mullhalt till jorden.
Benmjöl är långsam och ingen kanon-skjytsgödsel utan mera som en bakgrund. Bra till lök å höst.

Kalk - tja - beror ju på vilkenjord och om Du har brist - inte säkert alls. Algominar Du så behöver Du itne ens tänka på det. Köper Du kodynga på säck behöver Du itne tänka på det helelr. Använder Du egen kompost med krossade äggskal i - knappast.

Hälsar Ingrid
Mi70
Tack så hemskt mycket för ett uttömmande och intressant svar!

Har redan printat ut ditt svar för att spara i min mapp med matnyttigheter i trädgårdskonst!

En liten fråga till bara, du skriver att NPK är konstgjort, och att konstgödsel kan leda till en ond cirkel. Menar du att NPK/blåkorn därför inte är bra alls i trädgården?

Kväverikt gödning från vår fram till midsommar, vad är kväverikt gödsel; vanligt kogödsel?

Gödsel med låg kvävehalt förstår jag är benmjöl och algomin som du skriver, vad är egentligen algomin, har hört om det i många sammanhang - är det gödsel med låg kvävehalt.......eller........... unsure.gif

Så i princip så skulle det funka med:

Ko-höns-hästgödsel under vår och sommar

Brunnen kompost med äggskal i kontinuerligt, plus gräsklipp, nedklippta bön- och ärtväxter efter säsongen (jag har läst att de skall vara bra jordförbättrare, stämmer det?) etc

Ev kvävefattigt gödsel under sensommaren/hösten (benmjöl - algomin.....?)
Ingrid på Västkusten
Hej Mi,

Jag skriver i starten at jag ahr en speciell infallsvinkel ;-) och det är goiftfritt och gynna ett got mikroliv. Därav kommentarerna om Blå korn - det är en bra lösning men en kortsiktiglösning och en ond cirkel försätter man ner mikrolivet sätte rman ner andelen mullämnen - försurning - SLU har en enormt bra artikel om detta som jag ahr en länk till hemma - jag använder itne kemisk gödsel i trädgården - men efter det fick jag en ypperlig konkret form på det ;-)) mina motviljor :-) men OBS - jag är en bov i alla fall jag kör med det till krukväxterna!!

Ja - men gardencetners vill ju sälja! Och vem har sagt att vad de säljer är det bästa Du kan göra och få?

Algomin är alg å kalk - den ahr en hemsida.
Ingen gödning alls.

Pås-häst och pås ko om Du inte kan få tag i the REAL thing(riktig hästdynga ifrån stall) och har -obegränsade mängder av egen hushållskompost. Producera gärna egen kompost men den räcker int elångt. Höns för snabba kväve-fixar :-)

Jag ahr en super duper blandning för det mesta - inspirerad av mel Bartholomew och eget huvud:

Ingrids Turboblandning:

Benmjöl

Hönsdynga

Vedaska

Cirka en näve av allt utom hönsdyngan den kan man ta två utav. Blanda allt i en liten hink med påskodynga.

Använd sparsamt runt köksväxterna.

Sedan kan man göra nässelvatten å hönsdyngevatten som egen flytande gödsel.

Eller vad jag gjorde i somras - nu kommer den rysansvärda sanningen fram om det hemska experimentet - jag lvoade ju en historia ur den riktiga världen? Skrev på Småprat att jag ahde sprängt en magisk gräns men jag tror aldrig jag berättade hela sanningen!
Nu berättar jag lite till.

Guldvatten d v s urin har ju diskuterats mkt här och det är ett överlägset N-gödselmedel. Spädes en till nio(vatten.
Jag ahr dragit mig fast jag VET hur bra det är.
Och jag hade aldrig gjort nässelvatten.

Så jag drog upp ett stånd nsslor och lade i blöt i en hink - färdigt på en tre fyra dagar luktade itne så farligt som alal påstod. Hmm tänkte jag.

Hade gjort hönsgödselvatten som vanligt som jag tycker kan lukta en del. Fick en snilleblixt och blandade ihop de två. Och kronan på verken - i två dagar gick jag och samlade lite kvällsguldvatten och tippade i min stora gödselvattenbungla.

Kan Du tänka Dig hur den luktade en vecka senare?

Hihihihi!

Just det - gräsklipp på vår och ltie sommar - lägg på gärskt påvåren och låt dne ligga kvar hela säsongen - mesta näringen går ur i starten. Bönor binder kväve såde är bra både att odla och attt återbegagna :-))

Om Du itne printar detta förstår jag Dig :-)))

Hälsar Ingrid
Mi70
Är nässlor bra gödning?

Vedaska, jag antar att det inte skall förväxlas med den askan som blir kvar i grillen efter en grillkväll - kan man kompostera den?

Det låter som ett härligt vådligt experiment- vad sa dina närmaste grannar om lukten!? rolleyes.gif
eml
Ingrid, hur vart resultatet av ditt "gödningsexperiment"? Växer de plantor som fått dunder-nässelhönsurin-blandningen mer än de som fått annat eller vart det ingen noterbar skillnad?
Undrar en nyfiken 08:a
Ingrid på Västkusten
Nässlor är bra som gödning och bra på annat sätt nässlor och fräken används ju även som förebyggande mot sjukdomar och brister.

Om det växte ja - vi stod ut i två veckor men det stank värre än allt jag kan komma på (nästan) så jag chockvattnade allting med det som avr kvar till sist.

ja det växte :-))) bättre hade det nog varit om jag hade fått behålla min bungla längre för det är det där småskvättandet jag gör med gödselvattnet som ger resultat istället för en stor vattning.

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
Nässelvatten är ju bra, men varför just nässlor? Just nu har jag en hink med blandat ogräs på "jäsning", allt som jag var rädd att skulle fröa av sig åkte i hinken och så på med vatten.

Luktar som nässelvatten ungefär. tongue.gif

Kanske är näringsvärdet lite lägre än i nässelvatten men man tager vad man haver överskott på, och nässlor finns det (peppar peppar) inte mycket av på min kolonilott.

I fjol testade jag med kirskål, som jag plockade på en äng i skogen. Hur bra det funkade vet jag inte, jag vattnade bara i rabatten men nog tyckte jag att växterna blev högre än året innan.

Ogräsvatten och guldvatten, gratis och bra. Fast guldvattnet luktar förstås bättre.
Ingrid på Västkusten
Om man tittar p det så skulle jag nog lägga mina stålar på Vallört för komposten och 'vattnet' och så klonen Bocking 14 i alla fall för kompost. Allt är näringsrikt men nässlorna speciellt så - men jag misstänker själv att kirskålen är en underskattad resurs :-)
fast usch vad jag avskyr den.

Tänk jag har en planta och har aldrig testat den - vallört Bocking 14 alltså :-))

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon