Full version: Mård
Myosotis
Just nu sitter det en mård i min hägg. Den hade tänkt att äta några starungar till lunch när jag upptänkte den, stararna och en skata förde ett väldigt liv. Jag ingrep för jag vill ha mina starbebisar ifred, mården kan äta ekorrar i skogen tycker jag. Otur för mården: det är ett stort, jättefint klätterträd, så jag klättrade efter med kameran och tog lite bilder. Min daghund försökte klättra efter hon med. Just nu ligger hon ute och passar mården. Stararna har lugnat sig lite och matar igen. Mården ligger på en gren högst upp och har gjort så i säkert 2 timmar. Låst situation, maten kan den ju bara glömma, den vågar tydligen inte hoppa till nästa träd och kan inte komma ner på marken för att ta sig härifrån. Hoppas den tycker att det var en riktigt dålig idé att komma till min trädgård och håller sig borta i fortsättningen. Men vilken naturupplevelse! Och så vacker den är, jag har aldrig sett mård på så nära håll.

Aqvakul
Härliga bilder! wub.gif Mård gillar dock höns, så jag hoppas h*n håller sig undan i fortsättningen... thumbdown.gif
Stella-Polaris
Vilken liten söt mårdhona!!!!

Har du tänkt på att hennes valpar behöver di????
Lasse Lasse Liten
Hur pass mycket större än ekorre är den?
Är den nästan som en mink i storleken?
Jag funderar på om maskorna till kaninburen jag bygger skulle klara om mård eller vessla gjorde ett attackförsök... Trots svetsat fyrpunktsnät så är ju undersidan mot gräset galvaniserad tråd á någon millimeter.

Jag har aldrig sett mård. Dock vessla i vinterdräkt, dom är rätt små dom.

Jaha, det är en hona alltså?? ohmy.gif
Stella-Polaris
Mård är större än mink...
Myosotis
CITAT (Stella-Polaris @ 21-05-2008, 13:40) *
Vilken liten söt mårdhona!!!!

Har du tänkt på att hennes valpar behöver di????

Ja visst har jag tänkt på det, men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa situationen heller, har ju försökt att skrämma väck den, men den bara klättrade högra upp. Vad händer om jag tar in hunden? Jag är rädd om mina älskade tama höns, de är liksom oersättliga!!! Den är fortfarande kvar, kom gärna med tips! Vilar den? Är den vettskrämd? Jag kan inte "läsa" en mård! Hur ser du att det är en hona?
Lasse Lasse Liten
Ifall du har hönsnät till hönsen så skulle det nog ändå förvåna om mården tycker det är mödan värt att ge sig på och försöka ha sönder tråden. Har läst lite på wikipedia nu om mårddjur o om ni inte har gott om räv i trakterna så bör där finnas gott om föda till mården och dennes ungar ändå - sorkar, harar o harungar, grodor, fågelägg i skogen m.m. dunno.gif
CillaM
Åh vilka underbara bilder! wub.gif O jag förstår att den måste mata sina ungar men den får försöka nån annanstans. Det är inte roligt att bli av med hönsen, har själv den erfarenheten efter att mink eller mård tog alla små dvärghöns hos oss. Eller rättare sagt, hade ihjäl dom för den kunde inte få ut hönsen genom den springa den själv kom in i.
Fågelvägen
Vilka mästerliga bilder, tagna klättrandes dessutom! Hoppas nu bara att hönorna får vara i fred. Håller tummarna! Vi har haft högt älskade hönor själv - som en hund tog livet av, så jag förstår din ängslan.
ängsvädd
Jag tycker du ska ta in hunden så mården får sticka därifrån. Tror den håller sig borta när den vet att det finns hund.
Myosotis
Tog in hunden vid tretiden kanske, efter ett tag var mården borta utan att stararna blev upprörda igen. Hoppas den lärde sig att här är otrevligt.
ängsvädd
Jag tror att den lärde sig det, det var nog en skräckupplevelse.
Christer i Falköping
Så bra bilder! Helt fantastiskt att kunna komma så nära mården. Vi har den i skogen här och om man går ut tidigt med hundarna kan man ibland ha turen att få se den. Men vad snabb den är när den hoppar mellan träden. Hoppas att den låter bli dina höns i alla fall.
Christer.
Netha
Åh så fina bilder. wub.gif
sanakan
Åh vad fin! Jag blir helt varm och glad om jag lyckas ta kort på vilda djur, det här var ju helt magnifika kort!

Vad bra att det gick bra och att den försvann, den hör ju ändå hemma i skogen smile.gif
Stella-Polaris
Nu var det inte säkert en hona. Men... För alla djur gäller ofta ett "feminint" utseende för honor.. Hanarna har ett kantigare, grövre, utseende. Även många, om aldrig sett ett djur innan, kan säga om de har ett "feminint" eller "maskulint" utseende.. Denna mården har ett "feminint" utseende varför jag är ganska säker på att det är en hona..

Samma gäller för räv grävling eller vad det nu kan vara.. Dock kan det vara svårt vid 2 åringar...

Om du ser något så titta och lita på instinkten... det funkar ofta bra..
KURT
CITAT (sanakan @ 21-05-2008, 21:27) *
Åh vad fin! Jag blir helt varm och glad om jag lyckas ta kort på vilda djur, det här var ju helt magnifika kort!

Vad bra att det gick bra och att den försvann, den hör ju ändå hemma i skogen smile.gif

Den europeiska stenmården (som vandrat upp till Danmark), har etablerat sig även i städer. Den kan bla ge sig på elledningar i bilar!
Krolliljan
Så fina bilder. wub.gif

Jag har aldrig sett en mård. no.gif
Aqvakul
Har ogillat mård, sen de tog några hönor för mig för typ 20 år sen. Men den här mården var fantastiskt söt. Jag kan inte låta bli att titta, om och om igen.
ängsvädd
Ja, det är fantastiska bilder du lyckats ta av mården wub.gif
Myosotis
CITAT (Stella-Polaris @ 21-05-2008, 23:00) *
Nu var det inte säkert en hona. Men... För alla djur gäller ofta ett "feminint" utseende för honor.. Hanarna har ett kantigare, grövre, utseende. Även många, om aldrig sett ett djur innan, kan säga om de har ett "feminint" eller "maskulint" utseende.. Denna mården har ett "feminint" utseende varför jag är ganska säker på att det är en hona..

Samma gäller för räv grävling eller vad det nu kan vara.. Dock kan det vara svårt vid 2 åringar...

Om du ser något så titta och lita på instinkten... det funkar ofta bra..

tummenupp.gif Sånt gillar jag. Jag förstår precis vad du menar, även om man kan ta fel ibland (t.ex. har jag tagit kvigkalvar av köttras för tjurar och en labradorhane med hormonstörningar för tik). Det kan förresten gälla allt möjligt: artbestämning av fåglar i fält, åldersbestämning av fåglar i handen vid ringmärkning, vädret, ridning, språkinlärning... Sådan "omedveten" kunskap vågar de flesta vuxna inte lita på, men när man gör det får man ett så bra grepp om helheten.
Förresten utgick jag också ifrån att det var en hona, mer för att den kändes liten och gick så nära bebyggelse, mödrar med hungriga ungar gör ovanliga eller ibland desperata saker. Men det kanske är en efterhandskonstruktion för att få mitt spontana intryck att stämma in?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 22-05-2008, 08:42) *
tummenupp.gif Sånt gillar jag. Jag förstår precis vad du menar, även om man kan ta fel ibland (t.ex. har jag tagit kvigkalvar av köttras för tjurar och en labradorhane med hormonstörningar för tik). Det kan förresten gälla allt möjligt: artbestämning av fåglar i fält, åldersbestämning av fåglar i handen vid ringmärkning, vädret, ridning, språkinlärning... Sådan "omedveten" kunskap vågar de flesta vuxna inte lita på, men när man gör det får man ett så bra grepp om helheten.

Så tänker jag ofta också......
zaaritha
Som ni kanske minns så dödade mård ca 40 höns för oss!
vet inte varför du tycker att den ska äta ekorrar?
Allt byte är naturligt, men ledsamt!
messermark
Du kan få skänka den till mig smile.gif Den tar också huggorm och råttor, vilket vi har här... gott om också. Gillar inte den tanken med småbarn och hund.
Myosotis
Nu var det en mård här igen. När jag kom ut i morse skrek stararna och skatorna, och där satt den högt uppe i en lönn. Ingen chans att klättra efter denna gången, men jag stirrade hotfullt på den och den stirrade tillbaka och efter ett tag började den liksom "morrgläfsa" och morra. Har aldrig hört mård förut. Den satt först snyggt i en klyka, men om jag hade gått efter kameran hade den nog försvunnit, så det blev inga bilder denna gången, sen hade den flyttat sig och nu tror jag att den är borta. Gjorde som förra gången, lät hunden vara ute. Det verkar ju ha varit avskräckande, för det var tre år sen och jag har inte sett någon mård just här sen dess.
Meriona
Ojdå, hoppas att den fattar vinken nu då! ohmy.gif
Gossen Ruda
Men mården tillhör den svenska faunan precis som vargen!
Myosotis
Ja, självklart gör den det! Det skrev jag ju redan då för tre år sen att jag inte har något emot den, dessutom är de jättesöta. Tycker inte på något vis att de ska utrotas och har ingen önskan att ta livet av den här.
malcolm
Ger sig mården på hönsen får du kontakta kommissarie Barnaby, han från Mården i Midsomer. giggle.gif
zaaritha
Som jag skrivit förut: vi hade mård här o den dödade ett trettital
höns o tuppar, det var hemskt!
De är fina, men man blir ledsen, när de tar sej in överallt!
sqrulan
Tro det eller ej men jag har en infrusen mård i min frys! Min son hittade den ihjälkörd påväg hem från Norge, han vill få den uppstoppad och jag gillar det
inte. Uppstoppade djur ger mej gåshud! -fear-.gif
Hur länge kan man ha den infryst?
Wilmer
Mården måste inte äta hönor, men söt är den!
Överbölingen
Härliga bilder på en skicklig jägare.
I förrgår var det ett fasligt liv i en av stortallarna på gården. Korp. Snöskator eller om man kallar dem björktrastar var som galna. En korp letade snöskatebon. Eftersom den är fridlyst hämtade jag inte soveljärnet och vi har alldeles för mycket snöskator så jag stod och tittade istället. Plötsligt flyger den iväg med en snöskatuge i näbben. Biotopvård!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon