Nanashi
Hej!

Snart flyttar vi till ett hus med en tomt som har många söta rådjur på besök. Jag har accepterat att bara odla rådjurssäkra växter (även om jag vet att mina rådjur kanske har helt annan smak). Dock vill/skall jag ha ett grönsaksland med pallkragar som jag behöver skydda. Hur gör jag lämpligast och enklast detta? Behöver jag täcka varje enskild pallkrage så fort jag lämnar trädgården eller skall jag sätta upp något staket runt odlingen? Går det att göra på ett snyggt, enkelt och snabbt sätt så att jag kan börja odla så fort som möjligt?

Tips och gärna bilder på era lösningar emottages tacksamt!
Viveka
Jag har kombinerat rosengård och grönsaksland, eftersom mina nästan tama rådjur är lika förtjusta i rosenknoppar som i grönsaker. Grönsakslandet är i mitten, runt omkring kraftiga buskrosor som jag hoppas så småningom ska täcka det fula staketet.

Bilden är 2 år gammal, när det hela var precis nyanlagt, numera är det inte lika kalt. Staketet är vanligt grönt trädgårdsnät, 1 m högt, men kompletterat med en extra tråd ca 1.70 från marken. Hittills har rådjuren inte gjort några försök att ta sig över, även om de förmodligen kan hoppa så högt. Nätet fungerar även för att hålla harar och kaniner ute.

Bågarna är stöd för odlingsväv, (Fast jag har kommit på bättre sätt att hantera den detaljen senare. Min senaste favorituppfinning är ett två meter högt hundgårdsstaket, som man ofta kan få restbitar av för en spottstyver. Klippt i lämpliga bredder kan det användas till mycket, som t.ex höga cylindrar som klätterstöd för stångbönor, eller 'tunnlar' för odlingsväv. Om tunnlarna förankras i marken är de förmodligen tillräckliga som skydd för rådjur också, jag ska testa det utanför staketet i år).

http://www.odla.nu/forums/style_images/1/f.../attach_add.png
Nanashi
Hej Viveka!
Tack för fin bild och långt svar. Hundgårdsstaket/tunnlar låter som en intressant lösning, förutsatt att det fungerar utanför staketet. Men nu har jag i alla fall en mycket bättre uppfattning! Tack så mycket!
Discogiraffen
Jag har gjort "lock" av hönsnät till mina pallkragar, visserligen för att hindra en katt att uträtta sina behov bland mina morötter. Tanken är att det mesta kan växa igenom hönsnätet - fast nu när jag sitter och skriver inser jag att rådjuren säkerligen kommer snagga allt som dyker upp genom nätet... Jag ska köpa en hagelbössa och en gungstol till min man. Så får han sitta på verandan som en galen amerikan och vakta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon