Har precis upptäckt den här sidan, den är ju alldeles fantastisk och ni verkar vara rena rama uppslagsverket på det här forumet. Det glädjer mig, eftersom jag precis fått balkong och börjat skaffat odla grönsaksplantor. Har dock inte världens bästa hand med växter och har mycket kvar att lära... hoppas ni vill dela med er av er kunskap! :-)
1) Köpte en körsbärstomatplanta, "Sungold orange", för några veckor sen. Den ser ut att må ok hittills, blommar och är nu 1m hög, med två små gröna tomater. Den växer lite snett men antagligen för att jag inte bundit upp den än. Var tvungen att lämna den ett par dar förra veckan och den såg hemskt lessen ut när jag kom hem men har nu återhämnat sig, sånär som på lite lätt gulnade blad längst ner med smått bruna fläckar längst ut. Jag tror inte det är hjärtbladen eftersom det här är det bladparet näst längst ner. Kanske är det bara normalt att de äldsta bladen gulnar?
inser att jag kanske borde planterat om den tidigare, rötterna har krupit ut en bra bit nere i botten, men hellre sent än aldrig, antar jag.. har köpt en ca dubbelt så stor plastkruka med fat och blomjord med lecakulor av Plantagens eget märke. är detta ok? Är planteringsjord bättre? vad bör man tänka på när man planterar om? Ska man bara skaka av överflödig jord och vara försiktig med rötterna? Ska jag lägga ett lager extra lecakulor i botten så rötterna får syre?
Det är kallt och blåsigt ute på balkongen än så jag låter den bara vara ute några timmar i fint väder. Men den mår väl bäst av att få komma ut helt sen? Jag köpte fiberduk också som jag tänkte kan skydda mot stark sol och vind ibland. Vad är lämpligt att binda upp den med och hur? Tjockt rep och bara längs huvudstammen?
2) Köpte även en buskvaxböneplanta, "Sonesta", idag. Är det ok att plantera om den direkt i en större kruka? Någon som har någon aning om hur hög den blir? ska den också bindas upp med snöre eller räcker det med blompinnar att slingra sig runt?
Många frågor men svara på de ni orkar... oerhört tacksam för all hjälp! Jag vill så gärna hålla de här plantorna vid liv och jag känner mig så osäker på hur man gör. Nästa sommar, då kommer jag däremot vara expert! :-)