Hej alla !
Undrar bara om det är någon annan som har en katt med fem stycken klor på varje tass istället för fyra?, träffade nämligen en sån katt idag och vill bara veta lite allmnät om varför det blir just så,
Tacksam för svar!
Whiskuchi
21-05-2008, 15:47
Det heter polydaktyli och är ganska vanligt (ofta kallas polydaktyla katter "skeppskatter")
...f.ö. har alla katter fem klor på framtassarna ;-)
Tack!
Men jag har en annan katt och han har iallafall bara fyra framtill, ( kianske det sitter någon bakom)?
finns det någon risk att denna kattens ungar också blir skepps katter?
Whiskuchi
21-05-2008, 15:53
De har klo på sporren också (en bit upp, på insidan av frambenet)
Ja, polydaktyli är ärftligt, men jag vet inte om det är dominant eller recessivt (tror det sistnämnda)
Det finns faktiskt en ras som ska ha en extra tå. Minns jag rätt så heter den Fransk Bergskatt. Min farbror och faster hade en sån i väldigt många år, tror han blev 18 år och rejält stor. Den är tydligen rätt ovanlig, finns nog bara nån enstaka uppfödare i Sverige. Vet att de iaf letade i ganska många år innan det blev en ny katt när "Kattmus" gått ur tiden, för de ville ha samma ras. De har en ny katt nu, men om det är samma eller inte vet jag inte.
Whiskuchi
22-05-2008, 20:58
Det låter mest som en oseriös huskattuppfödare som hittar på ett sådant namn för att det ska låta som en raskatt. Finns väldigt många påhittiga säljare om man kollar t.ex. Blocket ("skeppskatt" och "skogskatt" är de vanligaste påhitten)
När det står skogskatt, tolkar jag automatiskt det som norsk skogskatt, men när man går på annonsen står det att det är rensiga skogisar men ungarna är utan stamtavla. Vilket jag betvivlar, tror många skriver skogskatt bara för de är långhåriga sen vilka raser som ligger bakom kan man ju aldrig vara säker på utan stamtavla.
När jag sökte efter Fransk Bergskatt kunde jag inte hitta nått om dem, hade dina farbror stamtavla på sin? Har aldrig hört talas om den rasen, och den är nog inte godkänd som ras i sverige ialla fall.
Whiskuchi
23-05-2008, 15:41
Står det skogskatt tolkar jag det som att det är en långhårig huskatt. Rasen heter Norsk Skogkatt, inte Skog
skatt.
...och en katt utan stamtavla är alltid en huskatt, även om man vet att den har renrasiga föräldrar.
Hoppsan, jag har alltid skrivit norsk skogskatt när det gäller rasen och inte norsk skogkatt(ser konsigt ut tycker jag), man lär sig nått nytt. Hade aldrig reflekterat över skillanden om du inte skrivit nått. Det förklara alla bocket annonser...
Samma med skogis är för mig norsk skogkatt, men det kanske inte är ett smeknamn alls?
karlsdal
23-05-2008, 17:22
Skogis är för mig också Norsk skogkatt... det är även vad uppfödare och ägare brukar kalla dem.
CITAT (Anic @ 23-05-2008, 16:29)

När det står skogskatt, tolkar jag automatiskt det som norsk skogskatt, men när man går på annonsen står det att det är rensiga skogisar men ungarna är utan stamtavla. Vilket jag betvivlar, tror många skriver skogskatt bara för de är långhåriga sen vilka raser som ligger bakom kan man ju aldrig vara säker på utan stamtavla.
När jag sökte efter Fransk Bergskatt kunde jag inte hitta nått om dem, hade dina farbror stamtavla på sin? Har aldrig hört talas om den rasen, och den är nog inte godkänd som ras i sverige ialla fall.
Ja, jag tror de hade stamtavla på den, men jag är inte säker. Ska försöka få tag i dem och få reda på mer. Den där katten var ju deras bebis och väldigt speciell på alla sätt och vis.
Den här katten samtliga klor var ju fullt fungerande dessutom, vet inte om jag missuppfattat men det verkar ju som missbildningen ger klor som mest är i vägen.
I vilket fall var han en hejare både på att klättra och spöa upp eventuella inkräktare...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.