Full version: Vingnöt?!
lij
Jag har nyligen blivit med trädgård och har upptäckt ett vackert träd jag tror är en vingnöt. Den blommar nu med långa hängen med gula blommor på samma sätt som de kaukasiska vingnötter jag sett på bild. Men på bilder och i beskrivningar sitter det många bladpar + ett uddblad på bladskaften. På mitt träd är det ett bladpar + ett uddblad. Är det någon annan variant av vingnöt eller någon hybrid? Någon som vet?

[attachment=18520:träd2.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ingen vingnöt det är något betydligt vanligare = gullregn (Laburnum)
lij
Ja, nu när jag kollar på bilder av gullregn ser jag ju en klar likhet. wink.gif Trädgårdsnovis. Men mindre roligt att gullregn tydligen är ganska giftigt..
Åsa, mälardalen zon 2
Det mesta i trädgården är giftigt men så länge som de inte har lockande goda frukter är risken för förgiftning minimal . Man bör dock inte tillverka grillspett av gullregn ifall man ska grilla korv + har man hundvalpar ska man inte lämna beskurna pinnar på marken (hundvalpar har dött av att tugga på gullregnkvistar). +man bör inte elda med gullregn i öppen brasa eller göra finsnickerier där man andas in damm från växten.

Enligt giftinformationen har barn inte dött av giftiga växter i modern tid (hushållskemikalier skadar dock hundratals barn varje år en del mycket allvarligt ex. tändvätska är en mycket vanligare fara för barn än växter). De få fall med lätt förgiftade människor av växter brukar vara tonåringar som läst på internet vilka växter man kan testa för att få sig ett rus.
Ingrid Zon3
Klokt inlägg, Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon