Full version: Hjälp mig
Sussi60
mad.gif Jag har ca 3 cm långa larver på mina tomatplantor. Och dom äter mina körsbärstomater med rasande fart.
Vad ska jag göra??
Kan jag bespruta med något? Eller är det bara att plocka för hand.

Dom är otroligt duktiga på att kamouflera sig. Dom har precis samma gröna färg som tomatplantan ibland sitter dom under bladen men för det mesta har dom halva kroppen inne i tomaten. Dom lämnar efter sig små svarta "pluppar" (förmodligen avföring). I något skede är dom också brungröna....
Min efterlängtade tomatskörd verkar gå till spillo om det nu inte finns någon ängel därute med en snabb dunderkur.

Sussi
Ingrid på Västkusten
Prova med t-röd och diskmedel och vatten - sk såpsprit. Det tål de itne att få på sig då ramlar de i drösar ner å Du kan plocka dem för hand.

Hälsar Ingrid
Sussi60
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-08-2003, 16:57)
Prova med t-röd och diskmedel och vatten - sk såpsprit. Det tål de itne att få på sig då ramlar de i drösar ner å Du kan plocka dem för hand.

Hälsar Ingrid

blink.gif Blir tomaterna ätbara då????
Ingrid på Västkusten
Ja är de ätbara innan så förblir de ätbara efter :-))

Hälsar ingrid
Sussi60
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-08-2003, 17:03)
Ja är de ätbara innan så förblir de ätbara efter :-))

Hälsar ingrid

wink.gif Låter helt underbart.... hoppas det funkar.
Hur mycket av vardera ska jag ha?????
Ingrid på Västkusten
Uppp - jag blandar på känn så jag är hemsk :-) men en blomspruta åsså en tesked såpa / alternativt Yes blandat med ca en deciliter sprit. Nu har jag en lite större sprejare - men prova med låg dos och om de itne vrålar dörinne 8 tomaterna alltså) så höj dosen. Såpan/Yes är bl a till för vätning medans spriten dödar.

Hälsar Ingrid
Sussi60
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 21-08-2003, 21:12)
Uppp - jag blandar på känn så jag är hemsk :-) men en blomspruta åsså en tesked såpa / alternativt Yes blandat med ca en deciliter sprit. Nu har jag en lite större sprejare - men prova med låg dos och om de itne vrålar dörinne 8 tomaterna alltså) så höj dosen. Såpan/Yes är bl a till för vätning medans spriten dödar.

Hälsar Ingrid

wink.gif Har nu prövat ovanstående recept. Även använt dubbelt så mycket T-röd. Men ingen effekt.....Dom reagerar inte ens. Har t.o.m punktsprayat dom larver jag sett......
Något annat tips???
Hur mycket T-röd kan jag ta utan att förstöra mina tomater som är kvar??

Desperat............
Åsa, mälardalen zon 2
Själv plockar jag mina grönsaksflylarver på tomaterna för hand, jag skakar till plantorna och dödar de som trillar på marken och jag upprepar denna behandling några gånger i veckan det brukar fungera bra.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Ja det var inte bra - men SPRITEN brukar ordna det - mer av den i så fall.

Och tomaterna tar itne skada av sprit och såpa,

Hälsar ingrid
digitalkarin
Tips: Skölj tomaterna innan du äter dem! tongue.gif
Sussi60
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 22-08-2003, 19:43)
Todeloo,

Ja det var inte bra - men SPRITEN brukar ordna det - mer av den i så fall.

Och tomaterna tar itne skada av sprit och såpa,

Hälsar ingrid

biggrin.gif Äntligen......
Dom var uthålliga men nu är dom borta....
Det blidde 2,5 dl sprit blandat med vatten och såpa i en vanlig liten blomspruta.
Tack för tipset....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon