Full version: Täckbark
sagani
Hej!!!

Köpte häromdagen några säckar täckbark. Funderade lite, men la till slut ut det på den nyplanterade avenbokshäcken. Gjorde jag bort mig då???

Kollat runt (la en tråd på buskar o träd, men det blev nog fel avdelning), och såg att täckbark tar kväve när den är nylagd... Är det ngt som kan skada min avenbok?

Eller bör jag lägga på resten av plantorna också (jag har lagt på ca 50 av 150 planterade iår, inga på de 150 som vi planterade ifjol)??

Jag vet inte alls hur jag ska göra? Borde jag kanske ta bort täckbarken runt själva plantorna, och låta det ligga mellan??

*japp, jag är nybörjare - men man måste lära sig på något sätt!!! wink.gif*

slap.gif
Ezereht
Nä det tycker jag inte. Möjligen kan du ju vattna med lite gödslat vatten eller gödsla på annat sätt (gräsklipp ??). Jag sätter jämt barkmull, jag älskar det, för är snustorrt här så jag har det för att hålla kvar lite vatten.
sagani
Ska jag verkligen göda de nyplanterade bokarna?? Eller bör jag göda alla, både nyplanterat o de som planterades förra året???
*känner mig totalt förvirrad* wink.gif
Marie zon3
Hej,

Jag har använt täckbark i många år, jag tycker att det blir snyggt, håller kvar fukten och håller undan det mest ogräset. Svårt att veta om det hämmat till växten men det tror jag inte. Man skall dock inte blanda ner det i jorden. Täckbark fryser rätt hårt och håller kvar kylan på våren så där det är problem täcker jag jorden med gårdsgrus.

Jag kommer att lägga täckbark på min nyplanterade bokhäck som är planterad i "normal" jord lerhaltig förbättrad med hästdynga (under förra året). Sedan kommer jag att slänga på hönsgödsel nästa år.

Detta fungerar för mig så får experterna tycka vad de vill!

/Marie
KURT
När täckbarken bryts ned så sänker den pH en del, har man växter som är känsliga för det så bör man komplettera med kalk.
sagani
Ok, men som jag har förstått det så är avenbok inte så känslig?

Dä lägger jag på täckbark, tycker också det ser snyggt och städat ut, smidigt att hålla efter!!

Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon