Full version: Grusgångar
sagani
Hej!!!

Alla ni som har anlagt grusgångar i era trädgårdar, kan ni inte hjälpa mig lite?!?!?

Läste i en annan tråd att 8-16 grus är lagom, och det är nog vad jag tänkt mig också.
Men hur har ni gjort för att slippa få in singeln i gräsmattan?? Något slags kant måste man ju ha, vad är bäst? Plast, trä el ngt annat?
Kanske finns det ngt billigt alternativ?

Jag står helt still i min trädgårdsplanering, för jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Vad är "normal" bredd på en gång? Det ska inte vara några stora, breda gångar, utan mer som "stigar"...

Jag tänkte gräva 10 cm ner, duk, sand och sedan singel. Är det ett måste med sand, eller hur fungerar det??

Jösses vad många frågor det blev whistling.gif

Men jag är väldans tacksam för alla svar, all hjälp är välkommen w00t.gif duh.gif
sarrow
CITAT (sagani @ 21-05-2008, 20:41) *
Hej!!!

Alla ni som har anlagt grusgångar i era trädgårdar, kan ni inte hjälpa mig lite?!?!?

Läste i en annan tråd att 8-16 grus är lagom, och det är nog vad jag tänkt mig också.
Men hur har ni gjort för att slippa få in singeln i gräsmattan?? Något slags kant måste man ju ha, vad är bäst? Plast, trä el ngt annat?
Kanske finns det ngt billigt alternativ?

Jag står helt still i min trädgårdsplanering, för jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga. Vad är "normal" bredd på en gång? Det ska inte vara några stora, breda gångar, utan mer som "stigar"...

Jag tänkte gräva 10 cm ner, duk, sand och sedan singel. Är det ett måste med sand, eller hur fungerar det??

Jösses vad många frågor det blev whistling.gif

Men jag är väldans tacksam för alla svar, all hjälp är välkommen w00t.gif duh.gif

Jag ska också anlägga grusgångar och funderar på vilken bredd man ska ha?
Fågelvägen
Det ska inte vara sand utan krossgrus under singeln. Sand går inte att packa tillräckligt hårt. Fråga en grus- och stenfirma, de kan ge råd om grovleken på lämpligt grus och singel. Innan 1-2 cm singel läggs på packar man krossgruset hårt med vibrator (hyrd "padda") eller genom att trampa och vattna. En vanlig bredd för en gångstig är 120 cm. Gången ska helst passa till husets stil. Kring hus byggda före 1930 använde man ofta runda naturstenar med en diameter på ca 15-25 cm som kantstenar för grusgångarna. Ofta hade man perennrabatter på sidorna. Perennerna hänger lätt ut lite över gången, så den ska inte vara för smal.

Korrugerade plastkanter på en grusgång passar inte i en trädgård, tycker jag. Jag har lite svårt för stumpar av tryckimpregnerat trä i rad också. Men det är ju smaksak förstås. Storgatsten används ibland som kanter, det ser vackert ut men håller kanske inte gruset på plats. Trä, dvs. kraftiga plankor, är också snyggt men då får man avstå från böjda linjer på gångarna. Dessutom finns snygga plåtkanter - kolla reklam i trädgårdstidningar! Det finns säkert mycket fler alternativ - andra får hjälpa med dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon