Full version: Stevia rebaudiana
ingrid fuxwall
Fröpåsen jag köpte kom från Weibulls och har nummer 7741.
Det är kanske reklam men jag måste bara tipsa Er om denna växt - den är ersättning för socker
Rihane

Lite trög att odla, jag odlade den förra året och den växte långsamt.
Var på en resa med en dam som odlade stevia i Kalifornien och torkade den.
Den är svindyr på hälsokosten...
(Bra på sår också skriver jag med små bokstäver)
ingrid fuxwall
CITAT (Rihane @ 21-05-2008, 21:20) *
Lite trög att odla, jag odlade den förra året och den växte långsamt.
Var på en resa med en dam som odlade stevia i Kalifornien och torkade den.
Den är svindyr på hälsokosten...
(Bra på sår också skriver jag med små bokstäver)

Tycker inte alls att den är trög att odla och god är den - vädigt god
Lady Hamilton
Jag odlade också den i fjol Håller med om att den trög och 'svår' Torkar lätt o är mkt känslig för övervattning. Även svårt att avgöra hur mycket ljus den vill ha. De plantor som jag övervintrat är inte något att 'hänga i julgranen' heller. Men det är roligt att läsa att det finns de som har lyckats tummenupp.gif Håller tummarna för fortsatt bra tillväxt för er
Rihane
CITAT (ingrid fuxwall @ 21-05-2008, 21:25) *
Tycker inte alls att den är trög att odla och god är den - vädigt god

Jo, god är den smile.gif
Gillan
Jag sådde också Stevia förra året. Tycker den var väldigt lätt att få upp från frö till fina små plantor. Men sen var det stopp. De blev trots toppning och omvårdnad väldigt rangliga. Jag har två kvar själv ( övriga gav jag bort whistling.gif ), och de ser precis som Ladyn säger, inget roliga ut för världen. Jag har trots det inte gett upp. De ska få denna sommar på sig också innan jag slänger dem. Det svåra verkar vara att de själva inte vet hur de vill ha det med vattningen confused.gif . Mycket? Lite? "Lagomt". verkar inte spela nån roll tycker jag dunno.gif .

Och visst är den god Ingrid tummenupp.gif
Chamomille
Hur 17 beter ni er för att få den att gro? Inte ett frö har grott för mig.
Rihane
CITAT (Chamomille @ 22-05-2008, 10:32) *
Hur 17 beter ni er för att få den att gro? Inte ett frö har grott för mig.

Följde anvisningarna bak på Weibulls-påsen. (Den hamnade i en pop-up låda med såjord och lite vermicullite och perlite.)
Soligt österfönster utan tilläggsbelysning. Ungefär lika seg att gro och växa som heliotrop.

Men hur övervintrar ni den?
Lady Hamilton
Ja jag kan säga att du INTE skall övervintra den svalt i allafall dunno.gif Jag har haft mina i +15° med tälläggsbelysning, de har överlevt men som sagt var det är inte mycket mer heller...............
Åsa, mälardalen zon 2
Jag fick jätteplantor av stevia förra året, odlade i stora svarta hinkar som jag ställde i vindstilla soligt läge utomhus (efter avhärdning) förra året. Jag har en planta i lite mindre kruka som jag övervintrat i vanligt fönster utan extra belysning, den såg lite risig ut under vintern men nu har den skjutit nya skott.

Mina fröer jag köpte förra året grodde ganska snabbt och i stort sett alla grodde, jag handlade hos Runåbergs. Kvalitén kanske skiljer mellan olika firmor + Stevia ska kunna förlora grobarheten ganska snabbt så man ska inte lagra fröerna någon längre tid.

+Stevia har ljusgroende frön så de ska inte täckas av jord.
Lotta22
Mina frön grodde på några dagar i en pluggbox med såjord. Plantorna ser fina ut men jag läste att de ska ha sandig, väldränerad jord, så jag planterade om dem på direkten. Kunde inte hålla mej från att smaka på ett blad och det var som godis! Attacksött!
Här finns lite att läsa:
Fakta om Stevia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon