Full version: Rosfråga Klätterros
Virriz
Var i England i helgen och spanade rosor, och först blev jag lite kär i denna som jag hittade utanför ett hus... wub.gif
[/img]

En taggfri rosa söt sak... smile.gif

Sen på Chelsea Flower show igår hittade jag denna som liknade (eller är det samma???? Jag vet inte... g.gif Och bilderna blev ju suddiga också, typiskt!). Har någon erfarenhet av Cecile Brunner som klättrare?

Funkar dessa i zon 3-4, och hur stora kan man räkna med att de blir?
Tips på andra söta småblommiga klätterrosor utan taggar?
Kajsa
Jag har den som rabattros, hade rosen i kruka ett par år och nu har rosen varit nergrävd i rabatten lite skyddat två vintrar, Cécile Brunner är en gammal Polyantha ros från 1881, det är en zon 3 ros, som klätterros blir den ännu mer ömtålig, det skulle inte fungera i vår zon 3 - 4.
Så vacker den kan bli i England, underbar, där skulle vi bo.

Jo det finns en serie med minirosor från England av en C. Warner har köpt några av Cedergren, för små utrymmen eller krukor

Little Rambler blir ca 2 m den är smal med små söta rosor, har den nergrävd i söderläge, jag snurrar in den i vinterväv nu två vintrar och den har inte frusit en cm, ny så zonen är osäker ? Bor i zon 3 - 4
titta på www.cedergrens.com under Warnerrosor, bilder leta på nätet.
Har även Scented Carpet och Anita M dom klarar sig utan någon täckning.
En annan söt liten klätterros är Bournonville ca 1.5 m, den hittar du i mitt album/klätterrosor
Virriz
Tack Kajsa för ditt svar!!

Blev full i skratt när jag såg ditt exemplar av rosen, för den var ju inte riktigt lik den som jag såg i London biggrin.gif ...
Ibland önskar man verkligen att man bodde i England!!

Tack för dina övriga tips, ska kolla på dessa! Är dessa rosor taggfria?
Kajsa
Cécile Brunner är nog en av de minsta rosor jag har, den kommer bort i rabatten, fast jag har den i ett hörn. Warnerrosorna, ja dom tre sorter jag har, har taggar som andra rosor.
Anja & flock
Climbing Cecile...
...har jag, i zon 1. Den ska ju vara så frisk, men har grenbrand (heter det så?) varje år.
Dock, växer den så det knakar i halvskugga och blommade rikligt för första gången förra året. Jättesöta blommor!!
Ska remontera, men de fläckade grenarna tar kanske för mkt kraft. Får se i år. Har blivit ca 2,5-3 m på två år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon