Full version: Pinje i kruka?
cistus
I dagsläget har jag en dmstor pinje i kruka som jag tänkte skulle få vara altanväxt under sommaren. Har någon provat tidigare och har tips om vad som är lämpligt eller olämpligt att utsätta den för?
KURT
Ge den bara en stor kruka så att den får så jämna förhållanden som möjligt, så fungerar det nog. Har du sått den själv, och vart kom i så fall fröna från?
tulle
Ja, det har jag provat av egna sådda frö. Det går alldeles utmärkt att ha den i kruka. Jag hade den i kruka ute på sommaren och vinterförvarade den inne i +10° på vintern. Tröttnade efter ett antal år (jag, inte pinjen) så jag har den inte mer.
Jag provade också att ha pinje planterad direkt ute, zon 1, men den blev ganska ful om vintrarna. En del av den frös och blev brunt varje år, så det projektet är också nerlagt.
cistus
CITAT (KURT @ 22-05-2008, 06:35) *
Ge den bara en stor kruka så att den får så jämna förhållanden som möjligt, så fungerar det nog. Har du sått den själv, och vart kom i så fall fröna från?

En god vän plockade några kottar i Marseille och fröna har grott bra.
Alexander-VG-zon3
CITAT (cistus @ 21-05-2008, 21:38) *
I dagsläget har jag en dmstor pinje i kruka som jag tänkte skulle få vara altanväxt under sommaren. Har någon provat tidigare och har tips om vad som är lämpligt eller olämpligt att utsätta den för?

övervintra den inne svalt och ljust runt 0c +10c . ta ut den i skuggan när det ute är runt +1c +5c grader och ta in vid frost . sedan vänj den vid en soligare plats och låt den sedan bara torka upp på ytan och ge den näring varannan vecka . i feb planteras den om i planteringsjord uppblandat med grus/leca ha den ute tills första frosten har kommit och sedan ta in den igen .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon