Full version: Spinn på kryddorna!
Kee
Upptäckte alldeles nyss att min bergspalm hade fått spinn igen. Och efter att ha gett den sedvanliga kuren med en dusch och sen pyrex på spray (brukar hålla emot ett tag iaf, ska skaffa provado inser jag nu). Så gick jag tillbaka till fönstret och inspekterade kryddorna som står där bredvid och till min förskräckelse ser jag att basilikan också har kryp på sig! Inte i samma omfattning men ändå! Vad gör jag nu? Alla bekämpingsmedel innebär väl att det inte går att äta av kryddorna sen eller? (finns oregano i samma låda men jag vet ännu inte hur det gått för den).

Kan man ställa ut dem på balkongen för att ta kol på krypen eller klarar de av "kylan"? (bor i sthlm) Varken oreganon eller basilikan hade jag tänkt ha ute då jag läst att basilikan är lite känslig när det gäller att bo utomhus i vår svenska sommar. Men jag är villig att testa att ställa den skyddat på balkonggolvet i söderläge om det kan hjälpa!
Alexander-VG-zon3
basilika har jag haft ute sedan i april där har den klarat temp under +5c och den växer sig väldigt fint .

dränk växterna i ett vatten bad i ca 20min ( +42c ) så drunknar spinnet huruvida basilikan tål det vet jag inte . oregano kan man inte ha inne det är en härdig ute växt som bäst trivs där . bergplam kan du ha ute nu sätt den i skugga och ta in vid frost .

härda basilikan först för solen ,, södersolen kan bränna bladen på basilika och bergplamen ska vara i halvskugga och oregano brukar tåla sol direkt . håll dom alla väl vattnade
Åsa, mälardalen zon 2
Ställ ut växterna i halvskuggigt läge på balkongen så de inte bränns sönder av solen, basilikan kan du ta in på natten oreganon kan du bara sätta något över om det blir risk för nminusgrader det är ingen känslig växt den är ju flerårig utomhus i sverige, båda går utmärkt att ha på balkong under sommaren.

När växterna vant sig vid lite starkare ljus kan de ställas soligare och lite blåsigare. Tyvärr dör nog inte spinnen av att plantorna ställs utomhus men blir det lite regnigt och blåsigt brukar inte spinnen trivas riktigt lika bra som de gör inomhus.
Kee
Tack för svaren. Lite såna invinklingar jag ville ha! Det första problemet är att oreganon och basilikan sitter i samma låda (typ minibalkonglåda). Men det kanske ändå är dags att omplantera, jag får ta mig en funderare på det där. Jag är så stolt över min frösådda basilika som är över en halvmeter hög!

Det andra problemet är att bergspalmen är samplanterad med en liten monstera (kanske inte så smart i efterhand men man måste ju testa) och det var på monsteran jag såg spinnen först, men troligtvis har de kommit från bergspalmen då min andra bergspalm också är väldigt spinnbenägen.

Jag har ju söderbalkong med full sol hela dagen, tankarna rör sig nu närmast kring att ställa ut växterna (efter ev omplantering av kryddorna så att de inte står i samma låda) på golvet nere vid balkongräcket där det är mest skugga. Situationen med bergspalmen är ju inte lika "allvarlig" då jag kan använda bekämpningsmedel på den även om det vore gött att "avlusa" den en gång för alla om nu en utflytt skulle greja biffen.
Bassam
Spinn blir som spindelväv på bladen. Spinn kommer från undersidan av bladen och börjas som små vita prickar. Man kan spola, duscha, bort spinn eller med kemiska medel. OBS! Upprepad behandling krävs.
Lycka till, H: Bassam
lina-back
hej,

såpvatten funkar mkt bra mot spinn. det gör inte heller växterna oätliga. duscha dem typ varannan dag, var noga på undersidan av bladen, man kan behöva gnugga lite för att komma åt överallt. se ockaå till att växterna inte står för torrt. när du blivit av med spinnen så duscha dem med vanligt vatten vid vattning ungefär.

mvh, lina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon