Karl-Göran Karlsson
21-08-2003, 15:50
Efter en tämligen bra växthussommar (dock lite svårt att hålla ner temperaturen i de varma perioderna) noterar jag nu att en del tomater har svarta fläckar i toppen (alltså inte vid skaftfästet). Se bifogade bild.
Vad beror detta på?
Åsa, mälardalen zon 2
22-08-2003, 07:03
Sök på pistillröta här på forumet.
Hannele
22-08-2003, 08:25
Kalciumbrist? Kanske för blött, så tomaten intu kunnat tillgodo sej kalcium?
Är det OK att äta tomater med pistillröta (om man skär bort det dåliga området) eller är det bara att slänga dem?
Är det OK att slänga dem i komposten?
Är det dumt att ta frö från en tomat med pistillröta?
Hannele
22-08-2003, 12:33
Man kan ha gödslat för mycket och det då svårt för växten att ta upp kalcium. Gödsla oftare men i mindre koncentrationer. Byt det översta jordlagret. Höj eventuellt pH med hjälp av kalk om du vet att du har sur jord (pH 6.5 är lagom). http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomprobl.html Åke Truedsson tomattips:
http://www.angelfire.com/la/caprioli/meskrift.html
Åsa, mälardalen zon 2
22-08-2003, 12:46
Det är helt OK att äta tomater med pistillröta. Benägenheten att få pistillröta är till viss del sortberoende så jag skulle inte ta frön från de plantor som har störst problem med pistillröta.
Fnattan
24-08-2003, 15:56
Hej!
Precis så där ser en del av mina klastomater ut. De små cocktailtomaterna och de större har klarat sig utmärkt. Alla har de fårr samma behandling och jag har både odlat ute och i växthuset.
Kan de vara så att just den sorten var extra känslig?
Fnattan
Karl-Göran Karlsson
26-08-2003, 18:46
Jo, Fnattan, precis så upplever jag det. Jag har sagolikt fina körsbärstomater (både Sungold och Sweet 100) tillsammans med mäktiga och präktiga bifftomater i samma växthus. Samtliga har fått samma bevattning och gödning. Detta gör att jag nog är böjd att tro att det har med sort att göra också. Förra året körde jag samma tomatsort och då gick det bra. Skillnaden i år kan vara att jag har gödslat något mer och även varit mer noggrann med vattning (kanske för noggrann).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.